Motalafamiljens oro över Humanas indragna tillstånd

En enorm stress över att dottern Dellas assistenter kanske skulle tvingas sluta. Så beskriver Jessica Jarme Brindmark känslan efter beskedet att IVO dragit in Humana assistans tillstånd.

Jessica Jarme Brindmark beskriver tiden efter beskedet att Humana assistans fått sitt tillstånd för assistansverksamhet indraget som enormt stressande. Främst över hur det kan komma påverka dottern Dellas assistenter.

Jessica Jarme Brindmark beskriver tiden efter beskedet att Humana assistans fått sitt tillstånd för assistansverksamhet indraget som enormt stressande. Främst över hur det kan komma påverka dottern Dellas assistenter.

Foto: Thomas Augustsson

Motala2023-02-10 23:00

Inspektionen för vård och omsorg (IVO) meddelade 31:a januari att de beslutat att återkalla Humana assistans tillstånd att bedriva personlig assistans och att deras verksamhet skulle vara avvecklad den 10:e februari. 

Ett besked som slog ner som en bomb hos familjen Jarme Brindmark i Motala vars dotter Della är en av de 2 000 personer som har Humana som assistansanordnare. 

– Jag kom hem och sa till Dellas assistent att vi har ett problem. Humana, sa hon. Nä, sa jag för jag menade något annat, jag hade ingen aning. Då hade hon läst det på Aftonbladet. Det är man lite besviken på, att vi inte fick informationen från Humana först, utan att man fick läsa det på nätet, säger Jessica Jarme Brindmark när vi hälsar på hemma hos familjen. 

Den första reaktionen berättar hon var: "Vad händer nu?"

– Det var så kort varsel, för då skulle de ha avvecklat sin verksamhet nu den 10:e. Sen visste man att Dellas assistanstimmar inte var hotade. De finns kvar för det är Försäkringskassans beslut. Men vem skulle hjälpa oss på vägen och vem ska betala ut alla löner och sköta allt, säger Jessica. 

Beskedet de fick av Humana var att företaget skulle överklaga beslutet och att de skulle vara lugna. En vecka senare beviljades Humana också inhibition. Något som innebär att de får fortsätta bedriva assistansverksamhet under tiden som deras överklagan av IVO:s beslut behandlas. 

– Just nu känns det skönt att de sköt upp det. Då kan vi i lugn och ro fundera på vad vi ska göra. Den stora rädslan var att assistenterna skulle bli utan lön, att det skulle bli ett glapp där. Om det skulle ha upphört den 10:e vad skulle hänt då? Såna funderingar har upptagit mycket tid.

Hade ni några tankar på hur ni skulle ha löst det?

– Egentligen bara en. Eller två. Man får bedriva assistans själv, men det kräver ganska mycket jobb för man får inte starta ett assistansbolag hur som helst. Med tanke på det kände vi att det inte var aktuellt. Inte med så här kort varsel. Den andra tanken var att byta bolag. Men vi har inte tittat så mycket på andra bolag så det kändes som vi då var tillbaka på ruta ett. 

Jessica återkommer flera gånger till att mycket av hennes oro handlat om vad som skulle hända med dotterns assistenter. Att de skulle behöva söka sig till nya jobb menar hon var den kanske största oron. Av flera skäl. 

– Assistenterna är anställda av Humana men det är vi som har anställt dem. Det är vi som har tagit hit dem och skött intervjuerna, för att vi vill se dem och att de ska se oss. Det är viktigt att vi ska fungera ihop med oss, för de blir en del i familjen. De vi har är alla väldigt olika men alla passar in. Det går inte att säga vad det är, det är bara personkemi, säger Jessica. 

Hon fortsätter: 

– Om de hade behövt söka nya jobb för att allt är så osäkert finns risken att vi hade behövt ta tjänstledigt och jobba själva. Det gör vi till viss del redan för att vi inte har full täckning. Men för en 13-åring är inte mamma och pappa de roligaste att hänga med. Därför har vi valt att täcka dagarna med deras timmar och sen är det lite flytande på helgerna. Det händer ibland att vi, min man och jag, planerar in att göra något. Men det händer kanske en-två gånger per år.

Hur har Della reagerat på beskedet?

– Hon har inte brytt sig så mycket. Jag tror att hon är rätt lugn och trygg. Jag hoppas det i alla fall. Sen säger man kanske inte allt när man är 13 år. Jag märker i alla fall inte det på henne och jag tänker att det hade väl ordnat sig för oss också. Det hade bara varit en enorm stress att göra allt på så kort tid. 

Vi kontaktade Humanas pressansvarige Patrik Silverudd och bad om en förklaring till att de inte var först med att meddela IVO:s beslut till sina kunder. 

– Självklart försökte vi få kontakt med våra kunder så fort som möjligt. Men media fick beskedet samtidigt som oss och gick ut med en kort nyhetsgrej inom 15 minuter. Då var vi chanslösa. Det vi agerade utifrån var att alla ska få en grundinformation och den informationen gick ut från oss inom en timme efter att vi fått beskedet, säger Patrik Silverudd. 

Hur jobbar ni för att hålla era kunder informerade om vad som händer nu?

– Det har gått ut information via mejl i omgångar och på vår hemsida har vi samlat den information och svar på de vanligaste frågorna. 

Det har hänt kring Humana

31 januari Beslutar IVO att återkalla Humana Assistans tillstånd att bedriva assistansverksamhet. Detta då IVO anser att Humana inte uppfyller kravet på lämplighet för den typen av verksamhet. Beskedet då är att verksamheten ska vara avvecklad den 10:e februari.

2:a februari överklagar Humana beslutet till Förvaltningsrätten och begär inhibition.

7:e februari beviljar Förvaltningsrätten Humanas begäran om inhibition vilket innebär att verksamheten kan fortsätta under överklaganstiden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!