För två år sedan började Kianosh Sharafadin fundera på om han skulle kunna kombinera sitt jobb som gymnasielärare i teknik med att driva ett eget företag. Efter två års tänkande landade han i att starta Matteresan.
– Jag frågade mig själv vad jag kan göra som eget företagande men som fortfarande passar in i det jag är passionerad för. Och det är ju det här att vara i samma rum som ungdomar och liksom utvecklas tillsammans med dem, säger Kianosh Sharafadin.
Syftet med Matteresan, som han nu driver i samverkan med Motala kommun, är dels att stärka elevernas mattekunskaper. Men det menar Kianosh inte är det han ser som det viktiga.
– Däremot är det ett bra forum att gå in i. För många ungdomar tycker matematiken är svår. Ungdomar som har gett upp på sig själva kan man nästan säga. Och det vill jag ändra på, säger Kianosh.
Han förklarar att det handlar om att hitta strategier som kan hjälpa eleverna att stärka sitt självförtroende och få en känsla att matematik inte är så svårt som de tror.
– Det skulle jag säga är Matteresans grund. Att vi vill ge verktyg till ungdomarna så att de kan klara av sin skolgång.
Under vårterminen har Matteresans tjänster erbjudits till eleverna i årskurs nio på Zederslundskolan. Ett 20-tal elever har vid sju tillfällen tagit chansen att vara med.
– Fem av gångerna har träffarna varit uppdelade i två delar. Där första delen har behandlat strategier som deltagarna kan använda i sitt lärande. De strategierna ska hjälpa dem i deras skolgång men även på en personlig nivå. Och då har vi haft olika teman, säger Kianosh.
Han berättar att de vid ett tillfälle hade studieplanering som tema och hur planering och struktur kan vara till hjälp för dem även senare i livet. Vid ett annat tillfälle var temat mindset, eller inställningen till en uppgift. Kianosh förklarar att han ofta får höra samma sak från elever.
– De säger "jag kan inte". Det är ju statiskt, då säger man liksom att "det är finito, jag kan inte". Ser man på det dynamiskt istället så säger man att jag kan inte just nu. Vad behöver jag göra, vem kan jag ta stöd av? Finns det någon strategi? Och då blir det en känsla av att man ändå kan fortsätta framåt.
Den andra delen av träffarna har fokuset legat på matematik. Där har han hämtat uppgifter från gamla nationella prov samt en av de första mattekurserna som väntar eleverna på gymnasiet. En kurs som Kianosh berättar att många elever misslyckas med.
– Min idé var att ta med sådan uppgifter som jag upplever att elever tycker är svåra. Och som vi med Matteresan kan ge en känsla av att det går att lösa om man tillämpar rätt strategier, säger Kianosh.
Vi ställde den frågan till två av deltagarna vad träffarna betytt för dem och deras förståelse för matematik.
– Vi hade nationella prov för några veckor sedan och jag har svårt för att räkna procent. Men Kianosh fick mig att förstå hur man ska tänka så det gick mycket bättre än vad jag hade trott. Så jag tycker att han ska fortsätta så fler kan få samma hjälp, säger Mostafa Alyabo.
Hedher Alfares nickar instämmande innan hon fortsätter:
– Han pratar och förklarar på ett bra sätt så man blir inspirerad. Så man har lärt sig ganska mycket nu inför gymnasiet. Han har gått igenom sånt som många får F på så att vi ska klara det, säger hon.