Butiken firar snart ett år i Motala

För snart ett år sedan öppnade butiken Mer för Fler i Motala. Vi har kollat läget med dem.

Josefine Sandblom och Philip Gustafsson, butikschef respektive en av ägarna till Mer för Flers butik i Motala. "Det finns förutsättningar för att vi är kvar en lång tid i Motala", säger Gustafsson.

Josefine Sandblom och Philip Gustafsson, butikschef respektive en av ägarna till Mer för Flers butik i Motala. "Det finns förutsättningar för att vi är kvar en lång tid i Motala", säger Gustafsson.

Foto: David Wickström

Motala2024-10-06 19:00

Nyheten i korthet

  • Butiken Mer för Fler i Motala firar snart ett år och ägarna är nöjda med etableringen. Bland de bäst säljande varorna finns toapapper, parfymer och grattiskort.
  • Butikschefen, Josefine Sandblom, berättar om en stark gemenskap mellan butikerna i centrum.
  • Butikens ene ägare Philip Gustafsson menar att ett levande centrum är bra för alla. Butikschefen anser att det krävs kundsupport för att ha kvar butiker i stan och Gustafsson håller med.

– Det går jättebra för butiken! Vi är väldigt nöjda med vår Motalaetablering, absolut, säger Philip Gustafsson som tillsammans med kompanjonen Peder Elggren äger butiken som ligger i Gallerian.

På frågan om det går bättre eller sämre än de trodde, eller kanske lika bra, svarar Gustafsson:

– Vi ligger väl ungefär där vi vill, men det kan ju alltid gå bättre. Men det här går ju framåt och uppåt. 

Motalaborna har alltså hittat till butiken?

– Jo men det tycker jag, och vi har blivit väl omhändertagna i Gallerian och vi tycker att fastighetsägaren är en bra hyresvärd. Och vi har mycket bra personal. Så det finns förutsättningar för att vi är kvar en lång tid i Motala.

Vissa varor säljer bättre än andra:

– Det är väldigt mycket toapapper, det finns ju ingen annan butik mitt i centrum som har det. Det och parfymer. Och grattiskort, säger butikschefen Josefine Sandblom. 

Leksaker säljer också bra.

undefined
En del av interiören i Mer för Flers butik i Motala.

När vi frågar om vilka utmaningar som har funnits under året svarar hon:

– Jag skulle nog säga att det är det vi inte har (i sortimentet, reds.anm.). För det finns så lite affärer i centrum och en del tänker att vi ska ha allt, verkligen bokstavligen allt.

Det mest överraskande under året menar hon har varit gemenskapen mellan butikerna i centrum. Hon förklarar att om hon inte har det som kunden vill ha, eller har det i en annan variant än kunden hade tänkt sig så hänvisar hon personen till andra centrumbutiker med likvärdiga saker. Josefin Sandblom framhåller också att det finns en väldigt stor gemenskap mellan butikerna i Gallerian.

Det är ett tufft läge för Motala centrum med många tomma butikslokaler. 

– Det är klart vi önskar att det ska komma fler butiker. Alla butiker drar ju upp varandra, säger hon.

– Ett levande centrum är bra för alla, både restauranger, butiker och boende, menar Philip Gustafsson. Han anser att Point Properties, som äger Gallerian, har gjort ett väldigt bra jobb med att fylla på med butiker och byta plats på butiker där.

– Det kommer väl vara helt fullt här inom kort skulle jag tro, säger han om Gallerian.

undefined
"Det är klart vi önskar att det ska komma fler butiker. Alla butiker drar ju upp varandra", menar Josefine Sandblom, butikschef på Mer för Fler i Motala, angående läget i Motala centrum. På bilden ses även butikens ene ägare Philip Gustafsson.

Då vi frågar vad de tror behöver göras för att få ett levande centrum menar han att Motala inte är unikt, utan att det handlar om ett konsumentbeteende.

– Man kan inte lägga över det på konsumenten helt och hållet men det handlar en del om det ändå. Näthandel som konkurrerar med butiker och den biten.

Josefin Sandblom påpekar att det krävs att kunderna handlar för att butiker ska kunna vara i stan. Butiksägaren håller med:

– Ska det finnas ett levande centrum måste man ju vara med och bidra till det.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!