Antalet företag som har sina lokaler på Agneshögs industriområde är väldigt många. Orsakerna till att de finns just där är säkert lika många som antalet företag men frågan är vad det betyder att finnas just i Agneshög.
– Det är en rolig miljö, lättsamt med alla glada kunder som kommer, säger Johanna Järlefalk som är biträdande butiksansvarig på OKQ8.
Det är en helt vanlig dag, kunderna strömmar in och ut, tankar, köper lite mat och hämtar paket.
– Vi har mycket paketutlämning och det är viktigt för oss att ha den servicen. Och att vi ligger just här gör också att vi ha en hel kunder från området, folk som jobbar här, företag som kommer till oss och så vidare, säger Järlefalk och tillägger att det är ett positivt område att vara i.
I den andra änden på Vintergatan ligger NordiQ.
– Vi tillverkar tunnplåtskomponenter till industrikunder i vår maskinpark, bestående av laser, stans, bock, svets och pulverlack, förklarar Carl Kritzberg, säljchef, om deras verksamhet.
De har funnits i runt 40 år på området och enligt Kritzberg är det en bra plats, nära riksväg med bra kommunikationer och för personal som pendlar är det smidigt.
– Vi hyr våra lokaler och även det har fungerat bra. Vi har kunnat växa i den takt som vi behövt utan att behöva flytta, säger han.
På Euroflon är Peter Stormats vd och han berättar att företaget funnits i snart 30 år i Motala.
– Vi har alltid funnits här på Agneshög, men vi började i en annan lokal på Saturnusgatan. När det tog fart i slutet på 90-talet behövde vi större lokaler. Då hade det kunnat bli ett annat område men det blev här, på Drakvägen, och vi har plats att växa.
Euroflon är ett företag som monterar slangar för krävande miljöer. De jobbar mot många olika branscher, eller som Stormats beskriver det, "överallt där det är aggressivt eller väldigt varmt".
– Gemensamt för våra kunder är att allt är högt ställda krav och skräddarsytt för varje kund, säger han.
Har ni någon nytta av andra företag som ligger i området?
– Väldigt begränsat skulle jag säga. Undantaget är väl att vi hämtar och servar våra företagsbilar en bit längre ner på gatan, säger Stormats.
– Vi har bra samarbete och kontakt med andra fabriker i området och det är trevligt när man kan hjälpa varandra, säger Kritzberg.
På företaget G-Tek tar Mats Iseskog, platschef, emot och han berättar att de har gått från tillverkare av luftfilter till att bli kompletta systemleverantörer för motorinstallation. Deras kunder är maskinbyggare inom skogs- och gruvindustrin bland annat.
– Att vi finns i Agneshögs industriområde är egentligen bara en slump. Vi sökte kort och gott efter vad som fanns ledigt i Motala och fick kontakt med fastighetsägaren här som hade den lokal vi behövde, säger han och berättar att de gått från 600 till 2 000 kvadratmeter inom samma byggnad.
I början hade de nära kontakt med Euroflon, som då var underleverantör, och enligt Iseskog var det ändå en del i att de valde Agneshög.
För drygt tio år sedan stod Motalbron klar och är idag en naturlig pulsåder i Motala. Man skulle nästan kunna säga att Agneshögs industriområde ligger i skuggan av bron. Men hur har den påverkat området?
– Den har sina fördelar, säger Iseskog.
Något som även de andra uttrycker. Främst smidigheten med närhet till riksväg 50 och längre bort E4:an.
– Kommunikationerna är lätta och vi slipper framför allt alla tunga transporter genom stan, säger Kritzberg och tillägger att de har väldigt få kunder i Motala då cirka 95 procent av allt de gör går utanför stan.
– Motalabron har enbart bidragit positivt och så är den, om man ska var lite personlig, fin också, säger han.
Euroflon jobbar med Norden som område och det rullar i snitt tre lastbilar in och ett par ut från företaget per dag.
– Ur företagets verksamhetsperspektiv så har bron inte gjort någon förändring, men självklart är det bra att den finns även om det inte påverkar om vi skulle vara kvar här eller inte. Sen har vi ju ett par anställda som bor i Vadstena och det klart att de tar sig ju lite smidigare hit när de kan köra över bron, säger Stormats.
På OKQ8 har däremot bron påverkat deras vardag berättar Johanna Järlefalk.
– Riksväg 50 och bron har gett oss kunder som är mer utifrån, fler resande kunder och mycket turister, tyskar och danskar och så, säger hon.