Motala vill vänta med att införa broavgifter

1 januari införs broavgiften. Men än är inte alla beslut tagna. Motala kommun vill därför skjuta på startdatumet för att hinna informera ordentligt.

Broavgifter
Motalabron
Avgifter
Skepparpinan
Trafik
Bro
Bron

Broavgifter Motalabron Avgifter Skepparpinan Trafik Bro Bron

Foto:

Motala2014-11-12 10:31

I början av året förhandlade Motala kommun om avtalet­ om broavgifter med Trafik­verket.

Förändringarna satt långt inne och till slut fick dåvar­ande infrastruktur­ministern rycka in och medla. Resul­tatet blev en ändring av tullar­na till fem kronor per privatbil (i stället för tio kronor) och elva kronor per lastbil (tidigare hundra kronor). Där­emot ska avgiften tas ut under en längre tidsperiod, hela 42 år.

Efter påtryckningar från bland annat åkeri­näringen skrevs det också in att även utländsk trafik skulle­ betala, något som annars ansågs hämma konkurrensen.

Men den utländska trafikens betalningsmöjligheter har blivit en knäckfråga. För att kunna ta ut avgifter även från den krävs en lagändring och därtill en ny förordning. Det krävs också en teknisk lösning för att identifiera fordons­ägaren och kräva pengar från denne i hem­landet, något som visat sig inte vara helt okomplicerat.

I dagsläget, mindre än två månader före införandet, är den nya lagen inte klubbad.­ Den beräknas tas i samband med budget­propositionens antagande den 16 december.

Efter det ska regeringen ta fram en förordning, något som man säger sig hinna med före årsskiftet. När det gäller de tekniska lösningarna säger Transportstyrelsen­ att målet är en start den 1 januari.

Men Motala kommun är inte nöjda med hanteringen. De påtalar att man vid förhandlingarna i januari enades om att vara färdiga i god tid så att information till trafikanter och kommuninvånare skullehinna komma ut. Nu tycker man tiden blivit alltför knapp.

– Vi tycker att det är rimligt att man skjuter på införandet eftersom informationen måste förberedas och hinna komma ut. Dessutom måste man hinna informera under en tid så att alla får en chans att veta vad som gäller, säger­ stadsbyggnadschef Leif Sjögren.

Hans förhoppning är att avgiften inte börjar tas ut förr­än ett par månader senare, men han är inte hoppfull att det lyckas.

– Ansvaret att informera­ ligger inte på oss utan på Transportstyrelsen, men vi vill kunna gå ut med information till kommuninvån­arna och vi vill kunna svara på frågor. Man kan jämföra med när trängselskatterna infördes i Stockholm, då var det stora informationskampanjer. Här är utmaningen ännu större eftersom man måste rikta sig till Motala, ­regionen och förbipasserande, säger Leif Sjögren.

Fem kronor per färd

Broavgifter var ett villkor för att Motalabron skulle byggas.

Det ursprungliga avtalet­ talade om tio kronor per ­privatbil samt hundra kronorper lastbil och att avgiften­ skulle finnas i 25 år. Det fanns också ett tak för privat­bilister på hundra ­kronor i månaden.

Men avtalet stred mot EU-regler och måste göras om. Dessutom hade Sundsvall, som också byggt bro, fått helt andra förutsättningar.

Det nya avtalet säger fem kronor respektive elva ­kronor, men avbetalning i 42 år. Något tak finns inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om