Söktrycket har länge varit dåligt och direktivet från bildningsnämnden är att olönsamma utbildningar ska läggas ned, förklarar Lena Åberg, verksamhetschef inom Motalas gymnasieskolor.
I juni kom spardirektiven inför kommunbudgeten 2018. Nu i oktober har eleverna, via sina föräldrar, och programmets lärare fått veta vad som föreslås. Frågan avgörs i november då kommunfullmäktige beslutar om budgeten.
– Sedan jag kom till Carlsund 2007 har det varit dåligt med sökande till industriprogrammet och det är extra känsligt när elevkullarna också generellt minskar. Vi har idag en behörig elev i årskurs 3 och 6-7 stycken i vardera ettan och tvåan. Det är faktiskt något bättre än tidigare, men det är inte det där lyftet vi skulle behöva. Vi har också lagt ned massor med tid på förbättringar och marknadsföring men utan att det hjälpt, säger Lena Åberg.
En nedläggning till nästa höst skulle innebära en årlig besparing motsvarande tre lärartjänster eller ungefär tre miljoner inom driftbudgeten. Samtidigt, menar Lena Åberg, har bildningsförvaltningen hamnat i ett vägval då en fortsättning dessutom skulle kräva höga investeringskostnader. En siffra som nämnts är "cirka 15 miljoner" och skulle avse förnyelse av en maskinpark som det inte investerats i sedan Carlsunds tillkomst i början 2000-talet.
Till hösten i startade ändå en årskurs 1 och under gymnasiemässan i Motala nyligen salufördes fortfarande industriprogrammet. Varför?
– Elever var antagna och vi vill inte föregå något. Det här är ju fortfarande ett förslag, svarar Lena Åberg.
Platser på Dackeskolans industritekniska program i Mjölby är vad som i första hand erbjuds Motalas elever om det blir nedläggning. Men samtidigt minskar valfriheten. I Motala har man till sista läsåret kunnat välja antingen fördjupning i svetsteknik eller i produkt- och maskinteknik. I Mjölby erbjuds bara svetsalternativet.
– Men våra elever kan även söka fritt över hela Östergötland, säger Lena Åberg
Industrin i Motala har tidigare larmat om bristen på verkstadsutbildade ungdomar och ser det som ett stort kompetensproblem för framtiden. Men Lena Åberg tror att det ändå går att upprätthålla kontakterna mellan elever och Motalas näringsliv.
– Trots att eleverna uttbildas på annan ort får de gärna även i fortsättningen förlägga sin arbetsplatspraktik till företag i Motala.