Motala Train är tillbaka på spåret

Efter en stororder och nyutvecklad verksamhet ser Alstom Sverige och Motala Trains VD, Björn Asplund, ljust på framtiden."Det här känns helt fantastiskt" säger han.

LAGER. Redan under sommaren kommer man fylla det nybyggda centrallagret.

LAGER. Redan under sommaren kommer man fylla det nybyggda centrallagret.

Foto: Sofia Axelsson

Motala2017-06-22 12:00

Motala Train är sedan oktober 2015 en del av Alstom Sverige som har flera olika grundpelare i sin verksamhet. I Motala kommer man ägna sig åt några av dem.

– Just nu håller vi på med tungt underhåll, det vill säga en djupare service som tågen går igenom ungefär vart femte år. Men vi gör även enklare servning och tar hand om bland annat krockskador, säger Björn.

Motala Train har nämligen blivit Alstoms första egna verkstad i Sverige.

– Motala ligger så bra till rent geografiskt, mitt i triangeln av Stockholm, Göteborg och Malmö. På så sätt finns det större möjligheter till att göra stora servicejobb på flera av våra egna och andras tåg.

Alstom har tillverkat tåg till bland annat Skånetrafiken, Norrtåg, Stockholms länstrafik och Östgötapendeln.

Ordern som vi nu fått från Västtrafik är bland de större för verkstaden i Motala och kommer innebära att vi ska ta hand om totalt 18 tåg. Det tar lång tid att få in ett sånt här jobb och det tar lång tid att utföra dem. Därför känns det jättespännande att ha fått sätta igång, säger Björn och fortsätter:

– När vi valde att integrera Motala Train så var både lokalerna men också den fantastiska kompetens som redan fanns på plats en otroligt viktigt pusselbit i det hela.

När verkstaden köptes var det inte så mycket jobb som gjordes där längre.

– När jag kom hit i oktober för två år sedan var det ganska tomt i orderböckerna. Att nu få se vår välfyllda verkstad känns helt fantastiskt. Vi tror på att utveckla den här typen av verksamhet inom underhåll och reparation då det är där vi gör våra främsta affärer, säger Björn.

Etableringen i Motala innebär även att ett nytt centrallager uppstår.

– Här kommer vi sälja och förvara komponenter till tåg i hela Sverige och Norden, säger Björn.

Tidigare har förvaringen varit utspridd i landet. Bland annat har det funnits ett lager i Skänninge.

– För två år sedan var vi femtio anställda på Motala Train och vi räknar med att snart vara 65 anställda i och med den här storordern från Västtrafik och med lagerpersonalen inräknade.

I och med det nya lagret finns komponenterna lättillgängliga för både reparationer och underhåll.

– En grupp anställda har jobbat hårt med att sätta igång en verksamhet där vi lagar tågens motorer. Totalt finns det åtta motorer på ett tåg så det finns ju en hel del att underhålla framöver, säger Björn.

Alstom

Företaget grundades i Frankrike år 1928 och har fortfarande sitt huvudkontor där.

Alstom har totalt 32 800 anställda i 60 länder på fyra kontinenter. 20 700 av medarbetarna finns i Europa.

De utvecklar och marknadsför system, utrustning och tjänster för transportsektorn.

Motala Trains kontrakt med Västtrafik är värt ca 90 miljoner kronor.

Källa: www.alstom.com

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om