I början av mars presenterades utredningen "Skolor mot våld". I den föreslås att det i ett nytt kapitel i skollagen skall skrivas in att det på samtliga skolor ska bedrivas arbete för att säkerställa en beredskap för att hantera allvarliga skolsituationer.
– Någon form av beredskap finns det krav på redan och det har vi haft sedan lång tid egentligen, säger Daniel Rask, rektor på Zederslundskolan när han får frågan om det görs något sådan arbete i dag.
Han nämner att frågan varit uppe sen skolattacken i Trollhättan 2015 och aktualiserades så sent som för några veckor sedan i och med skjutningen på en skola i Finland. Men att det än så länge inte gjorts så många praktiska övningar hur man ska hantera en liknande situation.
– Vi har oftast fokus på utrymning när det gäller brand och sådant. Jag kan vara ärlig och säga att vi faktiskt inte har övat så många scenarier där det är skolattack. Vi har pratat mycket om det nu det sista året och det har varit en stor utbildning för hela förvaltningen nu i april.
Utbildningen är en del i det förebyggande arbete som Motala kommun nu gör. Mannie Gustafsson, samordnare för BråMo, berättar att de i det arbetet har de fått hjälp från Center mot våldsbejakande extremism, CVE, som i början av året lanserade hemsidan skolattack.se. En sida där information och råd om hur det förebyggande arbetet kan göras och som nu skickats ut till samtliga rektorer.
– Den har väldigt bra information och hjälp med kontaktvägar och bra frågor och svarsställningar som man kan behöva om man är i skolan och blir lite fundersam, säger Mannie Gustafsson.
På skolattack.se finns råd om hur man ska göra om skolan blir utsatt för ett attentat. Stort fokus läggs även på arbetssätt för att förebygga att det sker. Något som Daniel Rask ser som det viktigaste arbetet.
– Ofta har det ju varit elever eller tidigare elever som kommit tillbaka till en skola. Och kanske ska hämnas eller hamnat i någon slags extremistiskt tänkande. Då gäller det att ha en beredskap för att upptäcka sådana beteenden, säger Rask.
Som fortsätter:
– Jag tror det är en jätteviktig grund att eleverna känner att skolan är någonting positivt de flesta dagar. Att det finns folk som ser en och som bryr sig. Om det sen uppstår en situation ska vi ska ha en beredskap för det och det är bara att konstatera att vi behöver jobba mer med den frågan.