Motala kan få tillbaka 100 miljoner kronor

Trafikverket är villigt att betala 250 miljoner kronor till Sundsvall kommun.Nu kan Motala komma att erbjudas 100 miljoner.

Foto: Christine Olsson

Motala2013-10-25 17:33

– Troligtvis tackar vi ja om förutsättningarna i avtalet inte förändras, säger kommunalråd Camilla Egberth (S).

Trafikverket och Motala kommun är fortfarande inte överens om hur det medfinansieringsavtalet kring projektet Bana väg Mjölby-Motala med högbron över Motalaviken ska tolkas.

Motala har förbundit sig att betala sammanlagt 100 miljoner kronor och Sundsvall kommun, som gått in med 250 miljoner kronor i ett liknade vägprojekt som det i Motala, har nu erbjudits att få tillbaka hela summan.

Skälet till detta är, enligt verkets pressekreterare Thomas Andersson, att parterna står så långt ifrån varandra i avgiftsfrågan (intervju i MVT i torsdags).

Utspelet överraskade kommunalråd Camilla Egberth som anser att Sundsvall särbehandlas genom Trafikverkets agerande.

– Mycket märkligt, de har ju sagt att vi ska behandlas lika och vi har inte blivit erbjudna några pengar, säger hon.

Samtidigt betonar Egberth att det inte alls är säkert att Motala kommun är intresserat av ett avtalsförslag som liknar det som Sundsvall erhållit.

– Jag tolkar det som att Trafikverket vill lösa ut oss från det avtal som skrevs under 2009 för att därefter kunna sätta nivåerna på väggtullsavgifterna på egen hand.

Skulle det vara Trafikverkets huvudspår kommer Motala att tacka nej. Om förutsättningarna i avtalet däremot står kvar, det vill säga en broavgift på 10 kronor per personbil (maxtak på 100 kronor i månaden) och 100 kronor per lastbil, kan kommunen komma att acceptera en återbetalning.

– Men först då, klargör Camilla Egberth.

Einar Schuch, direktör på Trafikverket region öst, uppger att man inte tänker behandla de båda kommunerna olika i frågan som nu blossat upp.

– Om Sundsvall säger ja till att få tillbaka de 250 miljoner kronor man gått in med, kommer Motala att bli erbjudet att få tillbaka sina 100 miljoner, förklarar han.

I övrigt vill Einar Schuch avvakta det lagförslag som riksdagen tänker diskutera i mitten av december.

– Om propositionen antas kommer den att ligga till grund för de framtida vägavgifterna och vilka nivåer som ska gälla, säger han.

Den 7 november kommer representanter från Trafikverket och Motala kommun att träffas för fortsatte diskussioner kring medfinansieringsavtalet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!