Italiensk utbildningsdelegation vill ta rygg på Motala

Hur man i Motala arbetar med utomhusmiljöer, men också pedagogik inom förskolan, har väckt intresse hos italienarna. Personal från utbildningsdepartementet i Milano besökte Motala i veckan.

Italienskt besök i Motala. Eleonora Bucci, Giorgia Lo Giudice, Franca Locati och Francesco Sardella har kommit för att få en inblick i Motalas förskolor.

Italienskt besök i Motala. Eleonora Bucci, Giorgia Lo Giudice, Franca Locati och Francesco Sardella har kommit för att få en inblick i Motalas förskolor.

Foto: Rita Furbring

Motala2022-11-19 15:30

– För oss är det intressant att få se utomhusmiljön som en helhet. Pedagogisk aktivitet, hur gården ser ut, vilka leksaker som finns och i vilka material, säger Franca Locati som jobbar på departementet med europeiska projekt.

Hon ingår i en grupp av tio personer, tjänstemän och pedagoger, som under Motalabesöket får tillfälle att besöka flera olika förskolor för "jobbskuggning". 

undefined
Giorgia Lo Giudice, Eleonora Bucci, Franca Locati och Francesco Sardella har tillsammans med ytterligare sex kollegor besökt förskolor i Motala under veckan.

Gruppen uppmärksammade Motala kommuns arbete i "Dehors-projektet". Där har Motala jobbat med att ta fram en speciell utemiljö på Förskolan Råssnäs. Det har skett efter EU-projektets riktlinjer, med olika pedagogiska zoner som ska främja barns lärande.

Under torsdagen var delegationen på plats på förskolan.

– Vi är intresserade av hur pedagogerna interagerar med barnen. Vilket engagemang som finns och hur man når de mål man vill uppnå, säger Franca Locati.

Vilka skillnader kan du se bland svenska och italienska barn?

– Vi ser att man jobbar mer med självständighet här. Pedagogerna har en liten roll i aktiviteterna och är inte alltid tillsammans med barnen, skyddar eller hjälper dom. 

undefined
Franca Locati upplever att barn och vuxna i Motala har en mer naturlig inställning till utomhusaktivieteter än hennes landsmän i Milano.

Något som Franca Locati också kan konstatera är att svenska barn och vuxna har en mer naturlig inställning till utomhusaktiviteter.

– Det är helt annorlunda hos oss. Det kan vara att det är för kallt ute, för riskabelt att gå ut, man kan ramla. Vi måste jobba på att förbättra den mentaliteten och inte vara så överbeskyddande.

Samtidigt framhåller Locati är deras vardag ser väldigt annorlunda ut, i en storstadsmetropol där det finns 300 skolor. 

Att få inblick i en förskola på en mindre ort, se hur den är uppbyggd, upplever delegationen som väldigt intressant. De fascineras också av de stora ytorna som hör till.

undefined
Italienskt besök i Motala. Eleonora Bucci, Giorgia Lo Giudice, Franca Locati och Francesco Sardella har kommit för att få en inblick i Motalas förskolor.

Utformningen av verksamhetens nya matsal är något som också fångat italienarnas interesse, hur den bidrar till självständighet hos barnen. De har även noterat andra möjligheter inom den svenska förskolan, med hjälp och tillgång till digitala läromedel. 

Vad tar ni med er hem av besöket i Motala?

– Alla skolledare har varit så trevliga. Det har varit "wow" att vara här. Vi har mycket idéer med oss hem och vi har tagit mycket bilder på allting. Det här är en del av vår läroprocess, att förstå vad vi kan återskapa i vår miljö, fast i en annan kontext, säger Franca Locati.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!