Den bästa cykelstaden i landet är Lund, följt av Malmö och Uppsala. Åtminstone om man får tro Cykelfrämjandet, som sedan 2010 granskat hur svenska kommuner jobbar med och för cykling ur flera aspekter. Det handlar om områden som "infrastruktur och underhåll", "aktiviteter" och "cykelpolitik".
50 kommuner har ingått i granskningen och precis som förra året ligger Motala i topp i kategorin "små kommuner". Detta med en totalpoäng på 45, vilket kan jämföras med Lund som får 54,5 poäng.
Undersökningen visar ändå på en del förändringar i Motala, om man jämför med 2016. När det gäller "infrastruktur och underhåll" så tappar kommunen. Det satsas, enligt sammanställningen, 251 kronor per invånare. Snittet för samtliga medverkande kommuner är 350 kronor. Också inom området marknadsföring backar Motala.
Det som "räddar upp" siffrorna är att Motala får åtta av tio möjliga poäng under rubriken "Aktiviteter" och hela nio av tio för kommunens cykelpolitik, som sticker ut på riksnivå. "Motala fortsätter visa att de har ett ambitiöst cykelarbete inom samtliga områden och att cykling är prioritet i kommunen", sammanfattar Cykelfrämjandet.