Kommunen agerar – undviker extrem väntetid på sopbilar

Slå till nu eller vänta i åratal på leverans. Motala kommun valde det förstnämnda och tidigarelägger inköpet av nya fyrfackssopbilar.

Motala kommun tidigarelägger upphandlingen av två fyrfacks-sopbilar och köper in fyra stycken på en gång. Det för att det undvika att få vänta i fyra år på att få bilarna levererade.

Motala kommun tidigarelägger upphandlingen av två fyrfacks-sopbilar och köper in fyra stycken på en gång. Det för att det undvika att få vänta i fyra år på att få bilarna levererade.

Foto: Lina Handberg

Motala2024-02-22 11:31

Planen var att Motala kommun skulle beställa två fyrfackssopbilar för leverans 2025 och nästa år beställa ytterligare två för leverans ett år senare. Men nu har vatten- och avfallsnämnden beslutat att tidigarelägga den senare beställning och upphandla samtliga fyra bilar på en gång.

– Alla ska gå över till fyrfack just nu. Vilket gör att det är extrema väntetider. Inte på själva bilen utan på det här tillbygget då, säger Nils-Eric Dålse (SD) ordförande i nämnden.

Orsaken till det är att samtliga 290 kommuner ska ha infört fastighetsnära insamling av förpackningar, FNI, till år 2027. 2022 hade 75 kommuner infört det och av dem hade 89 procent valt lösningen med fyrfackssopbilar.

– Alla i hela Sverige ska ha fyrfack helt enkelt och det finns bara en tillverkare på de här överbyggnaderna. Det är ett finskt företag och de är ensamma på den här marknaden. Så det som händer är att allihop kommer springande. Men tack vare att vi har en smart kille, Fredrik Johansson, enhetschef tekniska serviceförvaltningen, som var inne och bokade upp sloten innan så får vi dem tämligen snabbt på två år. Men jag vet att andra kommuner sitter och gråter, säger Dålse.

Ursprungligen hade kommunen tänkt köpa in sopbilar med eldrift. Men den tanken fick de överge av två anledningar.

– Dels är deras räckvidd inte tillräcklig för att det ska vara möjligt. Sen var det att vi har fått en slot på leverans två år framåt i tiden. Så vi var tvungna att ta ett beslut om att köpa något som ska levereras. Då var frågan: Vad har vi att gå på? Vi vet inte om vi kan fortsätta med gasen. För ingen kan garantera leveransen på den, säger Dålse.

Som fortsätter:

– Då blev det istället så att man fick välja mellan det som gick att ta just nu. Och då blev det bilar som drivs av diesel, HVO eller RME. För att det var svårt att klara sloten överhuvudtaget. Hade vi inte gjort det så trodde de att det kunde ta så lång tid som fyra år innan vi hade kunnat få en bil. 

Fyra eldrivna sopbilar hade kostat kommunen 28 miljoner kronor. Genom att välja dieselbilar sparas 9,1 miljoner kronor. Pengar som nu ska finansiera ombyggnationen av de gamla fyrfackskärlen.

Du kommer ihåg det här med de gröna påsarna som blev lite för tunga att ha i den övre sektionen. Så nu bygger vi om fyrfacken så att vi kan få ner matavfallet till nedervåningen. Vi kommer börja bygga om allihop nu i sommar och byta ut de gamla kärlen mot nya. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!