Närmast handlar det om att hitta 15-20 personer som kan visstidsanställas för de närmaste månadernas högsäsong för plocksallader och färdigrätter.
– På sommaren vill vi fixa maten mer snabbt och bekvämt, tolkar Magnus Franzén.
Mixum var från början (1989) familjeägt under namnet Bröderna Franzén. Efter äggkokning utökades repertoaren med pastasallader, andra majonäsbaserade sallader, smörgåstårtor, pajer, såser. Men efter att även ha blivit leverantör till de salladsbarer som under senare år dykt upp i de största matbutiker hamnade Franzéns i ett läge där det var bäst att sälja för att säkra fortsatt utveckling i Motala.
Picadeli, som låg bakom salladsbarerna, köpte Mixum 2014 och därmed kom också Motalaföretaget att ingå i Greenfood-koncernen, en av Nordens inom det hälsoinriktade facket. Men bröderna Magnus och Matts Franzén blev samtidigt kvar som anställda på ledande positioner i Mixum-bolaget.
Ekonomiskt har utvecklingen inneburit en omsättningsökning från 70 till 300 miljoner och dubblering av antalet anställda till 150 på fyra år. Vilket för övrigt förutspåddes av Matts Franzén i en intervju tidigt 2015.
– Det är till stor del utvecklingen av salladsbarskonceptet som ligger bakom. Produkten exporteras nu till fem länder och vi behöver därför få upp kapaciteten ytterligare, säger Magnus Franzén.
Något som också ökar är efterfrågan på veganska produkter. Idag utgörs de av tio procent av Mixums produktion, men Magnus Franzén ser veganismen som en redan mycket starkare trend än vad den ekologiska har varit.
– Från att ha varit förknippad med djursrättsaktivism verkar den idag mer bygga på en allmän miljömedvetenhet och tankar kring utsläpp, säger han.
Sammantaget kräver all ökad efterfrågan ännu en utbyggnad av lokalerna.
– Vi har på senare tid, i snitt, investerat 10-15 miljoner per år i maskinparken för att effektivisera. Efter utbyggnaden ifjol har vi 8 100 kvadrat, men det är redan fullt överallt, säger Magnus Franzén.
En ny utbyggnad kan dock inte ske med mindre än att en bäck på gärdet utanför måste ledas om. Ett moment som kräver att även länsstyrelsen måste säga sitt.
Ser Greenfood någon särskild fördel med att finnas i Motala?– Nja, det handlar väl mer om hur vi tidigare har jobbat här. Vi har varit duktiga på att effektivisera med ökad robotiseringen. Och det hade ju krävts en hel del att flytta det som byggts upp.