Mycket har hänt inne i byggnaden sedan vårt förra besök i februari. Då hade man i princip hela renoveringen framför sig – nu är man inte långt ifrån slutspurten.
Tidsplanen är som bekant väldigt knapp. Den 15 juni ska Sernekes projektchef Daniel Ericsson lämna över en färdigrenoverad byggnad som ska klara av konserter. Efter detta dröjer det inte många dagar innan The Ark kommer till platsen för att börja repa inför sin kommande sommarturné.
Mycket har gjorts. Den cirka 30-åriga takpappen på byggnaden har bytts ut, och ett rejält arbete pågår på insidan för att göra Lokverkstan säker att vistas i. Framförallt uppe i taket.
– Vi har vattenblästrat av alltihopa i taket för att få bort den dåliga betongen – det yttersta skiktet som spjälkade loss från armeringen. Det var det som var problemet när man stängde ner här 2015. Det regnade ner bitar från taket, säger Daniel Ericsson.
De ytor i taket som har varit skadade har lagats. Därefter har man lagt på en ny yta av kolfiber, som förstärker konstruktionen.
– Det är som en underkantsarmering, det tar trycket uppifrån. Kolfiber är ett oerhört starkt material, förklarar Daniel Ericsson.
Arbetet påminner om tapetsering. Ett epoxybaserat lim rollas på taket, på det fäster man sedan upp ”våder” av kolfiberväv. Avslutningsvis stryks ett till lager lim på detta.
– Sen blir det jättestarkt. Det är samma material som används om man bygger flygplansvingar till exempel. Det är väldigt dyrt. Men väldigt effektivt och starkt.
Nästan hela taket inne i den stora hallen har stärkts upp på det här viset, i skrivande stund återstår uppskattningsvis cirka tio procent som ska bekläs med kolfiber. Enligt Ericsson är detta en lösning som kommer att hålla över tid.
För tillfället har den kolfibertäckta ytan en gråblå färgton. Men detta ska sedan målas i en färg som liknar den på väggarna så mycket som möjligt. Till sin hjälp kommer man att ha en byggnadsantikvarie.
– Man vill behålla den unika industriella looken. Man ska helst inte se att det gjorts så mycket.
Renoveringsmetoden som använts är unik, och har tagits fram specifikt för Lokverkstaden med dess förutsättningar.
Kommer byggnaden klara av konserterna?
– Ja. Vi har haft tre oberoende konstruktörer som har tittat på allt. Det är därför vi tagit fram metoden som vi gjort, vi har räknat på det här. Det är stor säkerhetsmarginal, säger Daniel Ericsson.
Man behöver inte vara orolig att nåt ska släppa?
– Absolut inte.
Förutom att konstruktionen i Lokverkstan säkras upp, så händer det väldigt mycket mer. Blad annat installeras ett nytt brandsystem och en ny utrymningsväg tillkommer.
– Det är för att vi ökat personantalet som får vistas här inne. Nu får 2 500 vara här inne, till skillnad från 1 200 som det var tidigare.
Den gamla lounge-delen i byggnaden får sig en rejäl förvandling. Vid vårt besök i februari var utrymmet helt utblåst. Nu har det kommit upp nya väggar och nivåer. Det byggs greenroom för artister, flera loger (med dusch), köksdel för catering, nya toaletter, förvaringsutrymmen och en hel del annat.
Innan arbetet är helt klart ska också belysningen ses över, baren få en ny färg istället för den gamla gröna, och så ska det städas såklart.
Hinner ni?
– Ja det gör vi. Nu har vi konstruktivt gjort iordning byggnaden, nu fungerar den. Nu vågar vi släppa in folk, säger Daniel Ericsson.