– Vi har hört båda sidor. Efter det har vi kommit fram till att lägga ned ärendena, säger Marcus Hoppe, förundersökningsledare vid Motalapolisen.
Det var i januari i år som de inblandade polisanmälde varandra för olaga hot, ofredande, skadegörelse och hets mot folkgrupp. Starten uppgavs vara en matbeställning som resulterat i en negativ recension på nätet.
Kunderna påstod att kritiken ledde till att en eller flera personer från Motalarestaurangen hotade dem på telefon samt gjorde ett hembesök där deras bostadsdörr blev vandaliserad. Företaget hävdade å sin sida att kunderna hade trakasserat personalen genom ett stort antal telefonsamtal och inlägg i sociala medier.
– Något har hänt men sedan finns det inte tillräckligt med bevisning för att kunna fortsätta utreda, säger Marcus Hoppe.
Han uppger att det under utredningens gång framkom att det fanns vissa missuppfattningar, bland annat kring vem som ringt samtalen.
– Det fanns en inspelning men där kunde vi konstatera att det inte var den person som det påstods vara, säger Marcus Hoppe.
En annan inspelning höll inte heller för vidare utredning:
– Restaurangen blev så trakasserad av någon att de kanske sa något lite för mycket för att få slut på det. Lite som muntligt nödvärn, säger Marcus Hoppe.
I ett senare skede upprättades även en polisanmälan om skadegörelse efter att en av de inblandade fått sin bil uppeldad. Ingen har kunnat knytas till brottet och ärendet är nu nedlagt.