Miljoner minus på personalkostnader i äldreomsorgen

Socialnämnden har stort underskott i personalkostnaderna i äldreomsorgen. Höga vikariekostnader menar socialdirektör Pernilla Thunander.

Förseningar i omställningsarbetet och höga vikariekostnader ligger bakom underskott på nära 25 miljoner i äldreomsorgens personalbudget menar Pernilla Thunander, socialdirektör.

Förseningar i omställningsarbetet och höga vikariekostnader ligger bakom underskott på nära 25 miljoner i äldreomsorgens personalbudget menar Pernilla Thunander, socialdirektör.

Foto: Lillian Andersson

Motala2022-01-08 19:00

Minus 25 miljoner i personalkostnader i äldreomsorgen. Det visar socialnämndens månadsrapporter. En summa som översatt skulle kunna vara mer än 40 undersköterskor på heltid. En omräkning som inte uppskattas av Thunander.

– Jag vet vilken panik som det skapar i onödan. Med tanke på hur vi jobbar med detta så är det inte relevant att räkna om det i årsarbetare för det skapar bara en oro över att det ska ske uppsägningar eller varsel. Där är vi inte, det är något vi gör allt vi kan för att inte hamna i. Då blir det en onödig oro, både för dem som ska ha insatser som inte ska drabbas alls och för medarbetare som blir oroliga i onödan. 

Men så går inte tankarna?

– Nej, och personal ska inte heller springa fortare. Det handlar om att alla som jobbar i den här verksamheten hjälps åt och hittar nya sätt att jobba för att klara de utmaningar vi har framåt så att vi får en bra verksamhet och en god arbetsmiljö. Och vi måste göra det tillsammans.

Hon hänvisar till det pågående omställningsarbetet. Vilket innebär att hitta sätt att använda tid och resurser på ett effektivt sätt, att införa heltid som norm, använda välfärdsteknik, se över schemaläggningar och eventuellt låta andra utföra uppgifter som undersköterskor gör för att de ska få ett renodlat omvårdnadsuppdrag.

Thunander säger att omställningsarbetet inte kunde påbörjas i våras, som det var tänkt, på grund av coronapandemin. Tiden och orken fanns inte menar hon och tillägger att även chefsresurser saknades.

– Vi gick in i 2021 med ett underskott på äldreomsorgen eftersom vi inte klarat av det effektiviseringskrav som vi hade för 2020. Ett underskott som vi räknade med att vi skulle hämta hem. Men under våren fortsatte covid i väldigt hög grad och vi höll också på med rekrytering av verksamhetschef så det fanns inte chefer som kunde driva de här frågorna.

Men är det bara för att omställningsarbetet inte gått igång som ni tänkt, som gör förlusten?

– Den största delen är personalkostnader, det är väldigt lite som är något annat inom äldreomsorgen. Vi kom inte igång med omställningsarbetet. Den budget som lades såg vi skulle kunna vara rimlig om vi kunde genomföra de insatser som vi tänkt och som var kopplade till äldreomsorg i egenregi.

Enligt Thunander handlar det till stor del om höga vikariekostnader, oavsett pandemi eller inte.

– Det är ett av de områden som vi riktar in oss på nu, detta med sjukfrånvaron är ett område som vi måste jobba intensivt med. Vi har en stor andel som ska utföras som utförs av vikarier.

Hur går dina tankar när du ser siffran, 25 miljoner?

– Det är stora pengar. Äldreomsorgen egenregi är det område där vi jobbar med omställningsarbetet. Det finns en orsak till det – för att vi ska klara av framtida behov. Vi kan inte fortsätta som vi gör idag om vi ska klara av det ökade uppdrag som vi har inom äldreomsorgen. Omställningsarbete är a och o.

Nya verksamhetschefer har tillträtt under hösten och arbetet har påbörjats på allvar menar Thunander.

– För att göra ett omställningsarbete krävs att man har chefer och medarbetare som kan lägga tid och engagemang som kan jobba med ”hur kan vi göra på ett annat sätt”. Det fanns inte mitt i en pandemi.

– Nu har vi två nya chefer på plats som jobbar med detta och det är en helt annan utväxling nu.

Enligt Thunander syntes effekt redan under hösten och att det kommer märkas i redovisningen när 2021 summeras.

Underskott

Äldreomsorgens personalkostnader låg, redan under hösten, 28,4 miljoner över budget för 2021. Av det bedömdes endast fyra miljoner vara direkt kopplade till coronapandemin. En summa som får dras från nämndens ekonomi enligt beslut av kommunstyrelsen.

Resterande 24,4 miljoner kronor i underskott förklaras främst med försenat omställningsarbete och stora vikariekostnader.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!