Hur många miljoner det rör sig om i den stora order de tecknat går man från G-Tek AB inte in på. Men att det rör sig om åtskilliga bekräftas.
– Vi har tecknat ett leveransavtal med BAE Systems AB i Örnsköldsvik och vi blir därmed en komponentleverantör till dem, säger Mats Iseskog, platschef.
BAE Systems Hägglunds AB tillverkar och uppgraderar fordonssystem för militära ändamål, till exempel bandvagnar.
– Vi har ett antal projekt med dem sedan tidigare och detta är projekt inom försvarsindustrin. Det är stabila och stora projekt sammantaget som kommer rulla upp emot tio år åtminstone. De första projekten, som är helt fastlagda, är de närmsta fem åren, säger Thomas Larsson, vd.
Vad är er del i detta?
– Det är hela vår produktpalett som vi jobbar med, säger Larsson men kan inte går in på detaljer då det handlar om försvarsindustrin.
Upphandlingen på de aktuella fordonen vanns av BAE Systems Hägglunds var helt klar i våras berättar de.
– Vi var med tidigt i diskussionen om vad som går att tillverka och hur gör man det på bästa sätt. Sen trodde väl varken de eller vi att det här skulle bli så stort men det har väl lite med situationen i världen att göra, säger Iseskog.
Larsson säger att efterfrågan och behovet av militära fordon finns på många håll.
– Den geopolitiska situationen i världen har blivit osäkrare de senaste åren, det är inte bara Ukraina utan det är ju osäkert på många håll. Sen är det NATO-medlemskap också, som gör att både Sverige och andra länder måste lägga mer resurser på försvarsbudgeten, säger han.
Hur går era tankar att jobba just mot försvarsindustrin?
– Det är väl kanske inte en bransch som någon vill ska öka. Men ska man se det rent affärsmässigt så är det ju som jag ser det här, med dagens svajighet, en stabil kund. De här maskinerna kommer att byggas oavsett om det blir lågkonjunktur, säger Iseskog.
Utöver det nya kontraktet har G-Tek genomfört en hel del förändringar det senaste året. Tillverkning och lager har samlats i Motala, samt lager i Gent i Belgien.
– Så Motala är vår produktionsort numera, till hundra procent. Att vi väljer att ha en del i Gent också är för att det rent logistiskt och kostnadsmässigt är bättre, vi kommer närmare våra kunder helt enkelt, säger Larsson.
Han berättar vidare att fördelarna med att ha tillverkningen samlad i Motala, mot att ha det delat mellan Motala och Stockholm, har både med smidigheten att göra men det handlar också om kostnader och personal.
– Det är lättare att få tag på produktionsfolk i Motala. Det är också billigare att ha lokaler i Motala. Genom flytten kunde vi också flytta vår administration, som är kvar i Stockholm, till mer ändamålsenliga lokaler för det.
Verksamheten i Motala har också vuxit kraftigt under några få år.
– Sen 2019 har vi gått från tre till 25 anställda här i Motala, säger Iseskog tillägger att de utökat lokalmässigt flera gånger på befintlig plats.
Samtidigt har de en långsiktig plan för att verksamheten kommer att öka framåt, både omsättnings- och personalmässigt. Och där kommer avtalet med BAE Systems Hägglunds in som en del, vilket både Thomas Larsson och Mats Iseskog ser som väldigt positivt.