Mångfalden ska ta plats i förskolan

Förskolan i Motala ska bli interkulturell och ny teknik ska hjälpa till.

Mångfaldspedagogen Ulla Holstad är en av de som arrangerar workshops för personal inom förskolan i Motala.

Mångfaldspedagogen Ulla Holstad är en av de som arrangerar workshops för personal inom förskolan i Motala.

Foto: Per Erik Dufwenberg

Motala2017-02-16 13:56

Nyanlända barn med starkt modersmål har lättare att lära sig svenska. Med dagens forskning i ryggen väljer Motala kommun att arbeta aktivt med integration och mångfald redan i förskolan.

– Vi har som mål att implementera ett interkulturellt förhållningssätt på våra förskolor. Dels för att förbättra situationen för nyanlända familjer, men också för att öka kunskapen kring kulturellt samspel överlag, berättar mångfaldspedagogen Ulla Holstad.

Vad är skillnaden mellan mångkulturellt och interkulturellt?

– Med mångkultur menas bara att olika kulturer finns på samma ställa. Det säger inget om deras samverkan. Ett interkulturellt förhållningssätt innebär att vi tar vara på våra olikheter.

För att kommunicera på olika språk krävs dock lite påhittighet. Därför anordnar kommunens mångfaldspedagoger workshops, tillsammans med Marianne Lindkvist från Skoldatateket, för personal inom förskolan. Temat är informations- och kommunikationsteknik.

– Vid de första två tillfällena kom ungefär 50 pedagoger, så det har varit stor uppslutning, säger Ulla.

Bland annat så diskuterades användningen av appar, QR-koder och en ny, digital penna med flera fiffiga funktioner såsom ljudinspelning. Höll i workshopen gjorde Gunilla Andersson. Men teknik räcker inte hur långt som helst, menar Ulla.

– Ibland krävs det att vi granskar oss själva och våra värderingar. Vad tänker jag om mångfald och integration?

Ytterligare workshops kommer att hållas i mars, också då på VIA Ekenäs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!