Charlottenborg är en skola med stor andel elever födda utanför Norden. Inte minst geografiska förutsättningar kan i de deras hemländer ha hindrat dem från att lära sig simma. Mot den bakgrunden är skolans resultat extra anmärkningsvärt.
– Det är också en skola med stora klasser och upptäcker vi då i de yngre årskurserna att nästan ingen kan simma blir det väldigt trångt i övningsbassängen. För skolans behov har vi därför ordnat så att de samtidigt får tillgång till hela stora bassängen. Dessutom följer deras ordinarie idrottslärare med och stöttar i simundervisningen, säger badmästare Ewa Gustavsson.
En punktinsats för Charlottenborg, alltså. Men skolan drar samtidigt nytta av kommunens generella satsning på simundervisningen: Tidigare anslogs 16 tillfällen till undervisning av simhallens personal under årskurserna 1–4. Nu är antalet gånger fördubblat och simlärarna i simhallen har utökats från tre till fyra.
Simkunnighet är på flera sätt bra för det allmänna välbefinnandet. Det vet Nour Hussein i femman som kommit in lite senare i under visningen, men som nu lärt sig simma.
– Är man ute och fiskar så kan man ju ramla i vattnet och då måste man kunna simma. Sedan är det också bra för kroppen att simma, säger hon.
När vi besöker Charlottenborgseleverna kommer Aram Debesai i fyran upp ur vattnet som en nyss godkänd elev. En envis kille:
– Jag fick inte till ryggsimmet, så jag och brorsan gick till simhallen på fredagar och då lärde han mig, berättar Aram.
Efter årskurs 4 är det respektive idrottslärares ansvar att jobba vidare med de ännu inte simkunniga barnen. Simkunnighet, enligt skolan definition, är att kunna simma 150 meter bröstsim, 50 meter på rygg och att kunna hoppa i vattnet från bassängkanten. Det är också nödvändiga kunskaper för eleverna i sexan om de ska kunna kvittera ut godkänt betyg i ämnet idrott.
Men trots de utökade insatser är trycket stort även på den simundervisning som kommunen erbjuder under lovdagar och under sommaren.
– Där har vi kö, konstaterar Ewa Gustavsson.
Det stora behovet sätter honom samband med större vattenovana hos barn än tidigare och kanske också med ändrade beteenden inom familjerna.
– Förr såg man ofta barnfamiljer som var här och badade tillsammans. Det ser man mer sällan numera. Eller så har de åkt till Mjölby för att bada ...