De blir pilotbutik för kedjans satsning

Team Sportia i Motala är en av två butiker i landet som nu fått chansen att starta webbshop.

Peter Lindholm ser fram emot att komplettera den fysiska butiken med en webbshop.

Peter Lindholm ser fram emot att komplettera den fysiska butiken med en webbshop.

Foto: TT/MVT arkiv

Motala2021-03-12 08:00

Sportkedjan har drygt 50 verksamheter i landet och av dessa har Motala och Umeå blivit pilotbutiker för försäljning på nätet.

Hur kommer det sig att Motala är en av dem?

– Jag var en av dem som tjatade mest och tjatade först, säger butikschefen Peter Lindholm skämtsamt.

Har pandemin varit avgörande i beslutet, eller har ni funderat länge på näthandel?

– Vi har väl funderat på det, men så har vi haft vissa ramar inom Team Sportia och nu är det via dem centralt som vi fått möjligheten, säger han.

Att öka tillgängligheten och kunna serva dem som inte vill ta sig till butiken fysiskt under pandemin är ett starkt skäl till utvecklingen, enligt butikschefen. 

– Det känns jättespännande, men vi kommer ändå att ha fokus på vår fysiska butik. Det här blir ett komplement, framhåller han.

Om inte pandemin varit ett faktum, hade du tjatat lika mycket då för att få näthandel?

– Nej inte lika mycket.

Ser du större chanser till överlevnad?

– Det är klart att de ökar och man kan sälja grejer till hela Sverige, både till Kalix och Malmö.

Peter Lindholm hoppas på sikt kunna ha hela Motalabutiken tillgänglig på webben.

– Men då behöver vi kunna synka med lagersystem och allting sånt. Det kan vi inte i dag till 100 procent.

Sedan pandemin bröt ut har Lindholm uppmärksammat ett nytt försäljningsmönster, rent fysiskt.

– Det är mindre spring i butiken. De som kommer handlar ju och det är högre "hit rate" på dem, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!