Det här är kommunens mest olycksdrabbade vägar

Riksväg 50 är Motalas mest olycksdrabbade väg. Sedan 2015 har det skett 37 så kallade personskadeolyckor på den delen av vägen som löper genom i kommunen.

Drottninggatan och Riksväg 50 är två av Motala kommuns mest olycksdrabbade vägar.

Drottninggatan och Riksväg 50 är två av Motala kommuns mest olycksdrabbade vägar.

Foto: Andreas Ekström

Motala2022-01-02 19:00

Statistiken från Transportstyrelsen visar att det framförallt är två vägar som sticker ut i kommunen. Den ena är riksväg 50 och den andra är riksväg 34 där det skett 21 olyckor de senaste sex åren där ambulans och polis har tillkallats. 

Tanken är att riksväg 50 ska bli säkrare genom en ombyggnation. Går allt som Trafikverket vill och deras plan vinner laga kraft under nästa år kan bygget starta någon gång under 2023. 

– Det känns skönt att den vägen kan bli mötesfri. Det är en väldigt effektiv åtgärd när det gäller att minska mötesolyckor som oftast får stora konsekvenser, säger Per Ahlenius, enhetschef på Trafikverket. 

Någon större plan för att öka säkerheten på riksväg 34 finns dock inte i nuläget. Däremot tittar man alltid på olika åtgärder som exempelvis hastighetsbegränsningar.

– Riksväg 34 är en regional väg så det betyder att det är regionen som prioriterar åtgärderna på de regionala riksvägarna. Där är det inga pågående projekt just nu. Men vi jobbar alltid med mindre trimmningsåtgärder, säger han. 

Även inne i Motala stad är det två av de mest trafikerade vägarna som också är de mest olycksdrabbade. Värst är Drottninggatan där det skett 19 olyckor. 

– Drottninggatan är en av de gator vi har noga koll på och vi arbetar hela tiden med att förbättra säkerheten överlag i kommunen. Jag kan inte säga något konkret vad vi gör i dag men vi uppdaterar oss frekvent på problematiska passager för oskyddade trafikanter. Där vi ser att det finns behov där gör vi åtgärder, säger Thommy Lindholm, trafik- och mobilitetsstrateg på Motala kommun. 

Vad kan kommunen göra för att göra en väg säkrare?

– Det vi kan göra på ett övergripande plan är att se till så att trafiksystemet är anpassat efter oskyddade trafikanter och inte bara bilen. Vi kollar på många olika aspekter exempelvis säkrare passager vilket kan vara hastighetssänkande åtgärder.

Här hela listan: 

Riksväg 50– 37 olyckor

Riksväg 34– 21 olyckor

Länsväg 211– 19 olyckor

Drottninggatan– 19 olyckor

Länsväg 1050– 16 olyckor

Storgatan – 10 olyckor

Länsväg 1092– 9 olyckor

Bispmotalagatan– 9 olyckor

Kungsgatan– 8 olyckor

Länsväg 206– 7 olyckor

Bergsättersvägen– 7 olyckor

Östermalmsgatan– 7 olyckor

34/Metallvägen– 6 olyckor

Länsväg 990– 6 olyckor

Agneshögsgatan– 6 olyckor

Charlottenborgsvägen– 6 olyckor 

Lustigkullevägen– 6 olyckor

Vadstenavägen– 6 olyckor

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!