Liseberg kan bli konkurrent till Lalandia

Nöjesparken Liseberg i Göteborg – en framtida konkurrent om badturister?

Foto:

Motala2017-02-24 12:24

Under torsdagskvällen fick Liseberg kommunfullmäktiges klartecken till ett äventyrsbad med ostindiskt tema. Projektet är värt nästan två miljarder kronor och är det största i Lisebergs historia. Utöver ett bad med kapacitet för 2800 gäster planeras även en hotelldel på 453 rum. Utbyggnaden kommer att göras i anslutning till den södra entrén. Målet är att projektet ska låta Göteborg konkurrera på internationell skala, men innebär samtidigt 300 nya helårsjobb.

"Vi konkurrerar inte längre bara med Gröna Lund och Tivoli – utan med Disneyland", har kommunstyrelsen ordförande i Göteborg Ann-Sofia Hermansson tidigare sagt till Göteborgs-Posten:

Tanken är att bygget ska kunna starta år 2019 för att stå klart två år senare, vilket blir i samband med Göteborgs 400-årsjubileum. Det är också år 2021 som Lalandia i Motala beräknas öppna. Enligt Motala kommun så finns det dock ingen oro för en framtida konkurrens mellan de två äventyrsbaden.

– Dels så tror jag inte att koncepten är exakt samma, dels så ligger vi i östra delen av Sverige medan Liseberg ligger i västra delen. Jag är inte orolig för att ska bli någon konkurrens utan vill snarare önska Göteborg lycka till, säger Camilla Egberth(S), kommunstyrelsens ordförande.

Både Lalandia i Motala och Lisebergs äventyrsbad beräknas öppna år 2021. Innebär detta några problem?

– Det finns en gemensam plan med Lalandia som är realistisk och som vi kommer att följa. Jag kan inte se att vi på något sätt tävlar mot Liseberg och tror stenhårt på Lalandiakonceptet här i Motala, säger Camilla Egberth.

Från Lisebergs sida finns inte heller någon oro. Andreas Andersen, vd/koncernchef, uttalar sig som följande via en pressansvarig:

"Han låter hälsa att han inte ser Lalandia som en direkt konkurrent, vare sig i Danmark eller i Motala. Planer på en etablering av Lalandia i Motala är snarare ett uttryck för att den här typen av turism är på väg att etablera sig på den svenska marknaden."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!