Som mest tog LiM emot 8-9 covid- patienter, när situationen var som mest ansträngd i våras. Nu, i samband med en andra våg, stiger åter patientantalet i Motala.
Hur hanterar ni det ökade behovet av platser?
– Vi försöker i möjligaste mån att ta hand om patienter här, om det är patienter som på bästa sätt omhändertas i Motala. Sedan har vi regelbundna möten mellan sjukhusen, dagligen, för att diskutera hur vi ska hjälpas åt med det totala patientflödet.
Kan ni ta emot fler?
– Vi har några platser lediga just nu och vi har också några patienter som man planerar ska gå hem under fredagen.
Om det är covid- patienter specifikt som skrivs ut, eller även människor med andra sjukdomsbilder, kan inte Helén Lövborg säga.
– Vi har hela tiden ett in- och utflöde.
Hur är beredskapen på LiM inför en andra våg? Personalmässigt, materialmässigt?
– Vi har rustat oss för en andra våg när det gäller både personal och material. Jag bedömer att den är god, men det är klart att det är ett ansträngt läge för vi ser ett ökat inflöde av covid- patienter - och vi har det vanliga flödet också.
Har ni mer personal?
– Nej, vi försöker omfördela inom vår verksamhet och så hjälps vi åt mellan sjukhusen. Det gör vi annars också.
Under fredagen meddelade Region Östergötland att det för tillfället inte går att boka tid för provtagning för covid-19, om man inte tillhör en prioriterad grupp. Skälet ska vara tekniska problem och en begynnande nationell materialbrist.
Exakt hur detta kommer att påverka verksamheten i Motala kan inte Helén Lövborg säga, annat än att det förstås kommer att påverka medborgarna.
– Men här blir budskapet ännu viktigare att så fort man känner sig sjuk, hålla sig hemma och hålla den fysiska distanseringen.
Är det ett hårt tryck på vården nu när inte alla kan boka tid för provtagning?
– Det kommer att bli en konsekvens för medborgarna just nu, fram tills vi kan ta ett nytt beslut, säger Helén Lövborg.