Motala kommun får ersättning efter larmproblem

Larm som blev många timmar försenade, extrapersonal och äldre som inte kände sig trygga. Efter förra höstens stora larmproblem får nu kommunen ersättning.

Förra hösten var det stora problem med trygghetslarmen för äldre. Nu får kommunen ersättning.

Förra hösten var det stora problem med trygghetslarmen för äldre. Nu får kommunen ersättning.

Foto: Mostphotos

Motala2021-09-29 10:00

Förra hösten hade larmföretaget Tunstall stora problem när de bytte teknisk plattform. Under flera dagar påverkades deras trygghetslarm rejält och larm kunde bli många timmar försenade. I Motala fick man under flera dagar ta in extra personal för att hantera situationen. Problemen fick kommunen att ge Tunstall en varning.

Men man gick också vidare och begärde en ekonomisk ersättning för de driftstörningar som varit. Där har man nu nått en förlikning där kommunen får en ersättning om strax över 120 000 kronor.

– Vi har flera avtal med Tunstall som för olika delar, men det vi har gjort är att begärt en ekonomisk ersättning gällande trygghetslarmen. Vi tittar på de andra avtalen också, men de är lite mindre, säger biträdande socialdirektör Theres Sandstedt Johanson.

De andra avtalen gäller trygghetskameror och larm på särskilt boende. Om man ska göra någon form av uppgörelse där också har man inte bestämt än.

Från larmföretagets sida menar man att de haft en bra dialog med kommunen och att den ersättning som nu betalas är kopplad till vad som är möjligt enligt avtalet mellan parterna.

Summan i den aktuella förlikningen är dock inte ens hälften av det som kommunen begärde; 265 000 kronor.

– Det var vår ursprungliga begäran, men den rörde alla tre avtalen. Nu har vi fått den delen som var kopplad till trygghetslarmen, säger Theres Sandstedt Johanson.

Den ersättning som ni nu får, vad ingår där?

– Vi begärde ersättning utifrån de avgifter som vi betalar för larmen, säger Theres Sandstedt Johanson.

Någon ersättning för att man tog in extra personal har man dock inte begärt. Man har inte heller begärt ersättning för "sveda och värk".

– Det finns inte de förutsättningarna i avtalet, förklarar Theres Sandstedt Johanson.

Anser ni att larmföretaget nu tar det ansvar som de bör utifrån de problemen som var?

– Uppgörelsen rör det ekonomiska. Sedan har vi haft löpande uppföljningar för att komma tillrätta med de störningar som var och kunnat lyfta bekymmer som varit, säger Theres Sandstedt Johanson.

Fungerar det som det ska i dag?

– Ja, i det stora hela. Sedan finns det alltid frågor som dyker upp. Det har inte varit något så allvarligt som i oktober förra året, säger hon.

Enligt företaget ska larmen fungera bra sedan i november förra året.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!