Skolans elevråd har tidigare skickat brev till Åsa Grellsgård, verksamhetschef fritid, och påpekat behovet av en fritidsgård. Pedagogerna framhåller att eleverna ofta hamnar i bråk utanför skoltid och att det sedan är personalen som får ta hand om följderna. Det i sin tur, menar de, stör undervisningen och elevernas kunskapsinlärning.
Det som också framkommer, i samtal med eleverna, är att det saknas vuxna ute bland barnen som kan stötta och ta hand om eventuella bråk. Det skapar en otrygg utemiljö.
– Man får inga klara besked av eleverna men när man frågar dem om vem som löste det hela visar det sig att det har saknats vuxna. Man behöver styrning när man växer upp som barn, säger speciallärare Ann Andersson.
Under sommaren är det planerat att anordnas gemensamma aktiviteter för barnen på Ekön genom Östergötlands idrottsförbund. Men det är inte tillräckligt, anser personalen på skolan. Det finns behov av en fritidsgård med styrda aktiviteter i området för olika åldrar, alla dagar i veckan, året om.
– Det bör vara öppet så mycket som möjligt, säger SVA-lärare Eva Iremark.
Tillsammans med kollegan framhåller hon också möjligheten att låta olika föreningar besöka den framtida fritidsgården där de kan introducera olika aktiviteter till barnen och ungdomarna. Även föräldrar ska vara välkomna.
Fritidsgården Hallen i centrum, säger pedagogerna, är inte rätt plats för deras elever. Den ligger för långt bort ifrån där eleverna bor och riktar sig också till äldre ungdomar och inte barn på grundskolan.
– Närheten här är jätteviktig, säger Ann Andersson.