Vätternskolans mellanstadielokaler utrymdes till sommarlovet. Vid skolstarten var det Zederslundsskolan som tog emot både dem och deras lärare. Redan då visste man att lösningen var ettårig och att undervisningen inte skulle kunna bedrivas i Vätternskolans egna lokaler förrän dess att den nya skolan står på plats om några år.
Var lärare och elever skulle ta vägen efter ett år på Zederslund har varit oklart – fram till nu, när ett beslut om en flytt till Södra skolan har fattats. Ovissheten har varit tuff för alla inblandade, menar lärarna Linda Persson och Barbara Kreek.
– Det har varit ganska tungt till och från, säger Barbara, som upplever att det blev orolig stämning när det var dags att börja prata om förslagen som fanns för höstterminen 2024.
Linda instämmer. Hon lyfter att de inte hann mer än att flytta till Zederslund innan det började diskuteras vad som skulle hända sedan.
– Sedan det blev beslutat förra året att vi skulle flytta på oss har det inte varit lugnt någon gång, säger hon.
Hur upplever ni som lärare att stämningen var efter flytten hit?
– Vi tyckte ändå att det gick bättre än vad vi hade trott att det skulle göra, säger Linda.
Hon, som är lärare för femteklassarna, konstaterar att eleverna nu, efter beslutet om att flytta till Södra skolan, har många frågor.
– Det är ett pågående tänk hos dem hela tiden, säger Linda och lyfter att lärarnas fokus nu är att berätta för eleverna vad som kommer att hända efter sommarlovet.
De två lärarna anser att en flytt till Södra skolan är bättre än förslaget om att splittra eleverna över kommunens tätortsskolor. Men, de känner sig ändå bortprioriterade och tror att Vätternskolan kommer att tappa elever.
– Vi hade varit galna om de hade valt att lägga ner och splittra sönder hela mellanstadiet, säger Linda.
– Vätterns 4-6 har varit den sista pusselbiten till ett annat pussel, säger Barbara.
Hon undrar varför kommunen inte kan vänta med övriga skolflyttar och nedläggningar tills den nya Vätternskolan står färdig.
– En viss frustration kan man ju känna, säger hon.
Lärarna är i alla fall tacksamma för att kommunen lyssnat in önskemålet om skolskjuts. Annars tror de att skolan hade tappat ännu fler elever.
– Det här är det näst bästa förslaget. Vad vi tycker hade varit bäst är att stanna kvar, fastslår Linda.
Lotta Lexén (M), bildningsnämndens ordförande, beklagar den ovisshet som både lärare och elever fått leva med.
– Jag beklagar att vi inte har kunnat fatta något beslut tills vi visste hur skolvalet ser ut, säger hon.
Att det varit svårt för lärarna att bemöta elevernas frågor, och att diskussionerna kring de olika förslagen skapat oro, beklagar hon också. Samtidigt har det, som grund för ett beslut, varit viktigt att ta del av personalens syn på de olika förslagen och hur de skulle påverka dem. Därtill har barnkonsekvensanalyser behövt genomföras.
– Sedan förstår jag att det är tufft att prata om olika alternativ och inte veta vilket det kommer bli, men vi måste först utreda dem innan vi kan säga hur det blir, säger Lotta Lexén.
Hur ser du på lärarnas arbetsbelastning i och med att de, förutom undervisningen, också haft ovissheten att hantera?
– Jag önskar att de inte hade behövt genomföra fler flyttar. Jag önskar att vi hade kunnat bedriva verksamheten på Vätternskolan fram till dess att en nybyggd står färdig bredvid den gamla, men det kunde vi inte påverka, säger Lotta Lexén och fortsätter:
– Det är jättetråkigt att det har blivit så här, men just den delen kan vi inte råda över utan vi har försökt göra bästa möjliga lösning. Jag förstår att det har varit tufft med ovissheten.
Att vänta med övriga flyttar och nedläggningar tills den nya Vätternskolan står färdig, vilket lyfts som ett önskemål, har inte varit aktuellt. Lotta Lexén förklarar:
– Det är komplext och det är ett pussel som måste läggas. Tar vi bort en bit kommer inte pusslet kunna byggas.
Hon lyfter att Södra skolan behöver renoveras för att möjliggöra en större F-6-skola, när kommunen förväntas gå ur Ekenässkolans lokaler 2029. Om högstadieeleverna går kvar försvinner möjligheten till att renovera, menar hon.
– Nu kommer det finnas luft på Södras högstadium, säger Lotta Lexén och förklarar att Vätternskolans mellanstadium har färre elever.
Hon delar inte bilden av att Vätternskolan har varit bortprioriterad och "en sista pusselbit".
– Nej, alla pusselbitar är lika viktiga, fastslår Lotta Lexén.