Fyra lärare möter upp oss nedanför Mariebergsskolan, invid parkeringen vid Folkets park. En dryg vecka har gått sedan lärarna blev varse om att parkeringen, som då var gratis, skulle få en parkeringstaxa om 15 kronor i timmen bara ett dygn senare.
– Det är orimligt. Vi är anställda av kommunen och arbetar för att få kommunens barn att läsa, skriva, lära sig om Sverige om matematik – ska vi då betala 120 kronor om dagen till den kommun som vi arbetar för?
Orden är Daniel Bergengrens. Han fortsätter:
– Det blir 2 400 kronor i månaden på parkering, till min egen arbetsgivare.
Men, irritationen bland lärarna lugnar sig efter några minuters samtal. Bara några timmar efter det att parkeringstaxan infördes kom information om att den skulle tas bort till dess att vårterminen är slut.
– För mig tyder det på att det finns en demokrati, säger Daniel Bergengren.
Anders Johansson instämmer:
– Det finns en positiv känsla i att saker händer fort. Vi har fått information om att ärendet personalparkering vid Mariebergsskolan ska utredas snarast. Man tänker längre än nu, att det måste lösas i det långa loppet.
Efter skolavslutningen väntar ytterligare en veckas arbete för lärarna. Då kommer taxan om 15 kronor i timmen att ha införts igen. Den 15 augusti, en vecka efter det att lärarna kommit tillbaka till arbetet, sänks taxan till 3 kronor i timmen. Den summan är bättre, men fortfarande inte bra, enligt lärarna.
– Om man inte sätter något maxtak blir det ändå en 500-600 kronor i månaden. För mig blir det de pengarna och broavgiften. Det är klart att jag börjar tänka på om jag ska betala det eller göra något annat, säger Karin Sternelöv.
Anders Johansson konstaterar att det inte är en arbetsgivares skyldighet att ordna parkering åt sina anställda. Däremot undrar han över rimligheten i att införa parkeringsavgifter vid Folkets park och han håller inte med om de skäl som kommunen anger.
– Det finns alltid plats. Det är aldrig så att det är fullt ända bort till änden. Kommer man sent får man stå lite längre bort, men det finns alltid parkeringsplats så det är inte så att det är överbelastat.
Han fortsätter:
– Det bästa vore naturligtvis om man kunde få ett parkeringstillstånd att lägga i rutan om man jobbar här. Då finns det inte mer att prata om. Eller att kommunen tydligt säger vad det handlar om, att de måste ha in pengarna.
Anders Johansson bor utanför Motala, på landsbygden och menar att det för honom är omöjligt att välja kollektivtrafiken, då barn dessutom ska hämtas och lämnas på vägen till och från jobbet.
– Jag är hänvisad till bilen, jag måste köra bil. Det är här det går att ställa sig.
Vidare berättar lärarna att de har kollegor som började kolla efter lediga lärartjänster på andra skolor när de nåddes av beskedet om parkeringstaxorna.
– Det är klart, pendlingen kostar ju, konstaterar Karin Sternelöv.
– Summan är det som kan få en att tänka om, för det är ändå pengar som man hade kunnat lägga på något trevligare, fastslår Daniel Bergengren.
Enligt Caroline Unéus (M), samhällsbyggnadsnämndens ordförande, fattades beslut om att skjuta upp parkeringstaxan i samförstånd mellan politiken och kommunens gata- och parkenhet. Beslutet bygger på den höga kostnad som taxan hade inneburit för Mariebergsskolans personal.
– Vi flyttade fram beslutet, kan man väl säga.
Det blir fortfarande två veckor för lärarna då de förväntas betala 15 kronor i timmen, en vecka efter skolavslutningen och en vecka innan skolstart. Hur ser du på det?
– Vi får titta på det sedan igen.
Lärarna anser att det är orimligt att betala parkeringsavgift till sin arbetsgivare. Vad tänker du om det?
– Det som man missade när man byggde Marieberg var att man inte tänkte på att ha parkeringsplatser så att det räcker. Vi gör ett omtag på det här.
Caroline Unéus framhåller att det inte är omöjligt att införa parkeringstillstånd för skolpersonalen, men att det då klassas som en skattepliktig förmån. Däremot lyfter hon att personalparkeringsfrågan ska utredas vidare framåt.
– De andra skolorna har parkeringar vid skolan, men det finns inte här. Gata och park tittar på att försöka få fram parkeringsplatser.
Lärarna lyfter att kollegor har sett sig om efter andra lediga tjänster efter det att parkeringstaxorna blev kända. Hur ser du på det?
– Det kan jag inte svara på, för det har jag ingen aning om.