Lärare får mer lektioner:"Måste springa mycket fortare"

Beslutet att Platenlärarna ska ha fler lektioner har skapat debatt på skolan. Facket menar att mer undervisningstid ger mindre tid för varje enskild elev.

Mer undervisningstid för lärarna kommer att påverka eleverna negativt menar facket.

Mer undervisningstid för lärarna kommer att påverka eleverna negativt menar facket.

Foto: Olga Galushko, Mostphotos

Motala2020-07-05 19:00

Gymnasieskolan är indelad i olika kurser beroende på elevernas program. I en strävan efter att effektivisera har ledningen på Platengymnasiet beslutat att lärarna ska få mer undervisningstid. Men en utökning med i snitt en kurs till per lärare har fått facket att reagera.

– Man säger effektivisera, men jag menar att det handlar om att spara. Och det enklaste sättet att spara är att minska på antalet tjänster, säger Anette Sundqvist, Lärarnas riksförbund, och fortsätter:

– Nu går vi från runt fem kurser per lärare till sex olika kurser. Har du små kurser kan du få två nya kurser. Det är 60 elever till som du ska lära känna och skapa relationer till.

Enligt facket försvinner det totalt tre till fyra tjänster på Platengymnasiet inför hösten. Det är pensionsavgångar som inte ersätts samt en person som sagts upp.

– Jag ser en ökad risk för sjukskrivningar, säger Anette Sundqvist.

Hon hänvisar till det nationella dokument där man från arbetsgivare och fack enats om att satsa på arbetsmiljön och minska arbetsbörda.

– Jag tycker inte att man följer det avtalet, säger Anette Sundqvist.

Ökad tid i klassrummet kan ses som positivt, men från fackets sida påpekar man att det innebär mindre tid till att förbereda undervisningen, till att göra anpassningar till enskilda elever, till att rätta prov och uppsatser liksom till att ge eleverna återkoppling så att de utvecklar just det som den enskilde behöver jobba med.

– Man säger att vi samtidigt ska förbättra skolresultaten, men jag får inte ihop det. Det är framför allt eleverna som kommer att drabbas av det här, säger Anette Sundqvist.

Från politikerna säger man att effektiviseringarna ska ske smart och på sätt så att personalen inte ska behöva springa fortare, vad är din kommentar till det?

– Vi måste springa mycket, mycket fortare och vi får mindre tid att anpassa undervisningen till de svaga eleverna. Men vi får också mindre tid att göra anpassningar för de duktiga eleverna. Det finns många förlorare, säger Anette Sundqvist.

Christina Thunberg, verksamhetschef för gymnasiet, delar inte fackets oro. Hon menar att den tjänstefördelning som gjorts är rimligt.

– Men är det någon som känner sig orolig för hur man ska klara det så vill jag att man sätter sig med rektor och går igenom den enskildes situation, säger hon.

Facket ser en generell risk för ökad sjukskrivning. Hur tänker du där?

– Jag tycker att man ska se på det här individuellt. Situationen ser olika ut för olika lärare, säger Christina Thunberg.

Facket ser en risk att det här går ut över undervisningen och över elevernas lärande. Hur bemöter du det?

– Det kan finnas en oro, men vår bedömning är inte att tjänstefördelningen är orimlig, säger hon.

Ni har samtidigt satt upp mål och att skolresultaten ska förbättras. Hur ska det gå till när lärarna anser sig få mindre tid att anpassa efter individuella elever och ge nödvändig återkoppling?

– Vi har en överenskommelse med facket om hur vi ska arbeta för ökad måluppfyllelse där vi ska säkerställa att vi arbetar med rätt strategier. Vi ska fokusera på bedömning och betyg, på att vi följer forskning och att vi arbetar kollegialt, säger Christina Thunberg.

Men hur ska det vara möjligt när ni samtidigt sparar?

– Vi tar oron på stort allvar, men är det någon som får svårt att få ihop det så måste man titta på den situationen, säger hon.

Undervisningstid lärare

Lärare arbetar 45 timmar i veckan. Hur mycket undervisningstid man ska ha finns inte centralt reglerat utan avgörs från arbetsgivare till arbetsgivare.

Utöver undervisningstid ska lärarnas arbetstid användas till bland annat lektionsplanering, rättning och att vakta prov.

Förändringen på Platengymnasiet innebär att lärarna i snitt får 15 timmars undervisning per vecka. När frågan förhandlades med facken slutade det i oenighet. Frågan gick dock inte vidare centralt.

Karta: Platengymnasiet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!