Motalakillen har en långvarig bakgrund inom radiobranschen. Tidigare jobbade han på East FM, Gold FM, Radio City, Mix Megapol och The Voice.
– Min yrkesbana drog ju igång redan i början på 90-talet när jag var lite pionjär inom den kommersiella reklamradion. Och för mig har det handlat om att skapa produkter i form av radiokanaler eller tv-kanaler. Det där har varit en stor del av min karriär och jag jobbade ju i den branschen i nästan 17 år. Det byggde min identitet och det var lite den jag var.
Vad fick dig att vilja flytta tillbaka till Motala?– Jag hade uppnått mina mål, det var liksom check på dem. Sedan kände jag att det var läge för att hitta på någonting annat. Och då bestämde jag mig för att flytta tillbaka, helt enkelt.
Joakim Ljungqvist fick sedermera tjänsten som vd på Tillväxt Motala:
Vad var det som lockade med det här jobbet då?– Jag hade ju fem års erfarenhet av platsutveckling efter att ha jobbat för Linköpings näringslivsbolag. Sedan gick man ut och sökte någon för den här tjänsten – och det hade ju känts jättekonstigt om någon annan skulle få det där jobbet eftersom jag själv tyckte att jag kunde dessa frågor. Min uppfattning var ju att jag hade lite erfarenhet kring det här – och att stå bredvid, när nån annan styrde skutan, hade känts jättekonstigt. Därefter så sökte jag tjänsten – och sedan gick det ganska fort. Jag fick tjänsten och började här i november 2012.
Hur tycker du att det har gått?– Jag känner mig jättestolt över verksamheten. Dock så ska man nog inte vara kvar i det här jobbet för länge. Det är fullt ös hela tiden och man orkar nog inte springa i den här hastigheten under allt för lång tid. Det ska nog vara under en kortare sejour och för mig blev det sex år.
Vad har varit svårast under den här perioden?– Det är ju alltid svårt att tillmötesgå olika viljor. Risken är ju att parterna blir sura på den i mitten – och det kan vara en jobbig situation. Sedan har det ju kommit enskilda beslut som jag tycker har varit väldigt jobbiga. Min tuffaste dag på jobbet var när Autoliv gick ut med att man skulle lämna kommunen. Det var vår största arbetsgivare med närmare 300 arbetstillfällen. Det var en jäkligt tung dag.
– Samtidigt så inser man ju att det, trots allt, gick bra. Ungdomsarbetslösheten låg på 30 procent – men i dag är det nere på 16 procent. Således har vi klarat det här ganska bra ändå.
Vad är du mest stolt över?– Jag tycker att lanseringen av "Östergötlands sjöstad" blev väldigt bra. Det bygger en tydlig naturlig attraktivitet och det kommer inifrån hjärtat. Det är absolut inte en slogan – utan man ska se det som ett naturligt uttryck för vår identitet.
Du har ju spelat en viktig roll i Lalandias planerade investering i Motala. När insåg du att det kunde bli verklighet?– Lalandia är ett jättestort lagarbete, ska sägas. Det finns så många som har varit involverade i den här processen.
– Dock så var det under hösten 2016 som jag insåg att det kunde bli något. Och när vi tecknade en avsiktsförklaring så var ju det jättekul – såklart.
Vad har förändrats under alla dessa år?– Attityden har förändrats, tycker jag. Många är mycket mer stolta över Motala i dag. Dessutom så tycker jag att intresset för kommunen har gått upp avsevärt. När jag började här var det rätt tyst på telefonen. Det stod inte direkt bolag i kö för att få investera här. I dag märker vi av ett stort intresse för oss som investeringsort – så det är en rejäl skillnad.
Vad finns det för utmaningar framöver?– Integrationsfrågorna borde stå i fokus, såklart. Sedan måste Motala vara med på digitaliseringsvågen – och utvecklas med den.
– Det är också viktigt att titta på följdinvesteringarna som kan uppstå av Lalandia-satsningen. Givetvis kommer andra aktörer att se det ökade flödet som någonting väldigt attraktivt.
När tog du beslutet att du skulle lämna Tillväxt Motala?– Det har nog växt fram, helt enkelt. Jag kände att det var ett bra läge att kliva av. Det är ett bra gäng här på Tillväxt Motala – och min personlighet kanske passar bättre i en annan värld.
Framöver så kommer du ju att starta en egen konsultverksamhet. Vad kan du säga om det?– Jag är otroligt laddad, så klart. Tanken är att jag ska starta två typer av verksamheter. Det ena blir en konsultverksamhet inom platsutveckling, det andra handlar om att starta en helt ny kommunikationsbyrå med betoning på Östgötamarknaden. Det blir två delar som jag ska titta på – så det blir spännande.