I höstas blev den nya sträckningen av riksväg 34 mellan Motala och Borensberg klar. I öster börjar omläggningen omedelbart efter Björkakorset där 34:an korsas av Borensvägen och vägen mot Karlsby. När arbetena startade menade boende i området att också korsningen borde omfattats av ombyggnaden. Olyckor och tillbud hade ju inte saknats.
Efter två nya olyckor, i november 2020 och i juli i år, upprepas kraven på åtgärder och högre säkerhet.
– Trafiken från Borensbergshållet passerar i en svacka strax före korsningen. Den blir svår att upptäcka för den som ska korsa 34:an från Borensvägen. Och ett nytt vägräcke skymmer sikten än mer, säger Dennis Johansson.
– Tillbuden orsakas av trafiken från Borensberg. Den har nu en 100-sträcka fram till korsningen och många fortsätter att köra fort trots att det gäller 70 km förbi korsningen, säger Per- Olof Westerlund.
Bilisternas osäkerhet märks också i form av påkörda trafikmärken och allt dagligt tutande i korsningen. Medan vi samtalar hörs just ett ilsket signalhorn. Varpå en vänstersvängandel bil precis hinner smita förbi nosen på en mötande.
– Det enda raka är fartkameror. Dämpas farten minskar risken för svårare olyckor, säger Håkan Argander, ytterligare en närboende som vill att något görs.
Till Trafikverket rapporteras bara olyckor med personskador. De två senaste resulterade i en lindrigt skadad och en måttligt. Inte tillräckligt underlag för åtgärder i närtid i Björkakorset. Med allt omfattande vägansvar får statistiken styra verkets prioriteringar.
– I Östergötland ligger den här korsningen på tolfte plats i olycksgrad, utläser samhällsplanerare Peter Linnskog.
Som underlag bedömer man också risken för dödlig utgång eller svåra personskador.
– Får vi där ett värde på 0,1 eller högre måste vi börja titta på förändringar. Men i det här fallet bedöms risken till 0,076.
Samtidigt påpekar Peter Linnskog att Trafikverket fortsatt följer utvecklingen via inrapporterade olyckor. Eventuella åtgärder kan sedan variera i omfattning.
– Och det är alltid en avvägning mellan vilka resurser vi har och var de gör störst nytta. Kameror är en möjlighet. Ett större ingrepp är att bygga om till två trevägskorsningar, säger han.
Grannarna har även kontaktat Motala kommun, som äger mark i området, med frågan om det inte kan göras någonting i samarbete med Trafikverket.