Missförhållande ledde till mans död – kommunen anmäler sig själva

Mannen tackade nej till hemtjänstens hjälp – avled senare på sjukhus. Nu anmäler kommunen sig själva för brister.

"Man har gått dit, men man har inte dokumenterat kontinuerligt som vi ska göra och man har inte tagit kontakt med handläggarna" säger Teresa Påhlsson, verksamhetschef på hemtjänsten i Motala.

"Man har gått dit, men man har inte dokumenterat kontinuerligt som vi ska göra och man har inte tagit kontakt med handläggarna" säger Teresa Påhlsson, verksamhetschef på hemtjänsten i Motala.

Foto: Agnes Ganestål

Motala2024-10-12 18:00

Det är den 1 augusti i år som ett vårdbiträde gör besök hos mannen. Han har tidigare tackat nej till hemtjänstens insatser, men när besöket görs hittas han i mycket dåligt skick. Ambulans tillkallas och mannen förs till sjukhus. När man kommer in är hans underkläder och byxor fulla av stelnad avföring. Personalen hittar även sår och noterar att slangen till katetern är full av beläggningar.

Som följd av missförhållandena får mannen blodförgiftning och avlider senare på sjukhuset. Nu är det är socialnämnden själva som anmäler händelsen i till inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

– Den information som finns nedskrivet är ju mer utifrån den avvikelse som har inkommit och vi håller på med att samla in utlåtande från medarbetarna. Det var ju inte bara ordinarie personal utan det fanns även sommarvikarier. Så vi måste nysta i vad som hänt, säger Teresa Påhlsson, verksamhetschef för hemtjänsten på Motala kommun.

Hur tänker ni kring händelsen?

– Det här är en person som har avböjt våra insatser och det händer ju att vi har personer som inte vill släppa in oss eller låta oss utföra de sakerna som är beslutade av myndighet. Det vi kan se hittills är att det är dåligt dokumenterat när och hur man har försökt att hjälpa personen som uppenbarligen haft behov av våra insatser, säger Teresa Påhlsson.

undefined
Enligt anmälan har hemtjänsten i Motala brustit i sin omvårdnad, uppföljning och dokumentation av insatser för en person. Bilden är tagen i annat sammanhang.

Kommunen skriver själva i anmälan att det inte finns någon dokumentation om varför mannen avböjt insatser. Men inte heller uppföljningar om hans mående eller skick. Hemtjänsten har också bara ett fåtal anteckningar om vad de larm som kom från mannen handlade om.

Teresa Påhlsson understryker att det är frivilligt att ta emot insatser, men att hemtjänsten samtidigt måste vara ansvarstagande.

– Vi ska inte ta för lätt på att någon avböjer. Samtidigt kan vi inte tränga oss på, så det är en svår balansgång emellanåt. Dokumentationen är A och O vid sådana här tillfällen. Samt att vi måste ta det vidare till enhetschefen. Men här spelar även myndigheten en jätteviktig roll, men de kan ju inte veta vad som händer om vi inte hör av oss.

Hur kunde det gå så långt innan man larmade från hemtjänsten?

– Den frågan tillhör själva utredningen, alltså har jag inget svar på det just nu.

Om en person säger nej till hjälp, går ni inte dit mer då?

– Nu kan jag inte exakt hur insatserna såg ut för den här personen. Men om vi säger att en person har hjälp på morgonen, vid lunch och sen på eftermiddagen så om personen avböjer på morgonen, då struntar vi ju inte att gå dit till lunchen.

– Man har gått dit, men man har inte dokumenterat kontinuerligt som vi ska göra och man har inte tagit kontakt med handläggarna.

I anmälan beskrivs bland annat att man som åtgärd måste lära personalen att göra löpande journalföring över brukarnas mående, varför en insats avböjs och varför det kommer larm.

Åtgärderna känns väldigt grundläggande, gör man inte redan så här?

– Jo det gör vi. Det komplexa i det hela är ju när sådant här händer på sommaren när vi har ganska många andra personer som är inne och arbetar. De har visserligen fått till sig rutinerna i sin introduktion, men så sitter tyvärr inte som de ska göra, som de gör hos de ordinarie medarbetarna, säger Teresia Påhlsson och tillägger att utredningen nu får visa om man har brustit i rutinerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!