Kommunen: Nationell cykelled vid kanalen gynnar Motala

Nästa år kan Göta kanal invigas som nationell cykelled. I Motala ser kommunen en rad fördelar och lovar därför att hjälpa till med driften.

Kommunen och Kanalbolaget skriver avtal om att samarbeta kring den nationella cykelleden längs kanalen.

Kommunen och Kanalbolaget skriver avtal om att samarbeta kring den nationella cykelleden längs kanalen.

Foto: Thomas Augustsson

Motala2021-03-28 16:00

Kanalbolaget och kommunerna längs Göta kanal har i flera år arbetat med en satsning för att få cykelvägarna längs det blå bandet klassat som nationell cykelled. Nu närmar man sig målet och nästa sommar planerar man invigning. Därför har Kanalbolaget och Motala kommun nu enats om hur driften av cykelleden ska skötas.

– Vi har skrivit under ett samarbetsavtal som innebär att vi ska hjälpa till med driften, bland annat att hålla gamla riksväg 34 öppen för cykeltrafik som en passage förbi Boren. Det gör vi redan i dag så det är inga problem för oss, säger kommunalråd Annelie Almérus (M).

I avtalet ingår också att kommunen ska sköta viss skyltning samt årligen besiktiga sin del av leden.

Vilka fördelar ser ni med att kanalen klassas som nationell cykelled?

– Det ökar kanalens attraktivitet och eftersom vi ligger längs med den så har vi också en chans att lyftas. Det här kommer att innebära en ökning av landturismen längs kanalen och det är positivt för Kanalbolaget, för oss och för entreprenörer längs kanalen, säger hon.

Kan det påverka Motalas ambitioner som cykelstad?

– Ja, det finns fördelar där med. Det här skulle kunna innebära att nya verksamheter utvecklas, exempelvis cykeluthyrare, säger Elias Georges (S), oppositionsråd.

Några kostnader för kommunen ska samarbetsavtalet inte innebära enligt politikerna. Tanken är att samhällsbyggnadsförvaltningen ska kunna sköta de delarna inom sin ordinarie driftsbudget.

Karta: Göta kanal
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!