Kommunen köper konsulttjänst för nära 600 000 kronor

Vilka fastigheter ska kommunen äga, vem ska ta hand om dem och hur ska ägandet se ut? Nu ska Motala kommun se över sin bolagsstruktur - inklusive bostadsstiftelsen Platen.

Bostadsstiftelsen Platens fastigheter ingår i översynen.

Bostadsstiftelsen Platens fastigheter ingår i översynen.

Foto: Anders Törnström

Motala2020-06-18 06:00

I valrörelsen var frågan om Bostadsstiftelsens Platens framtid het. Sedan har det varit relativt tyst. Istället är det andra fastighetsfrågor som blossat upp, som framtiden för St Anna och försäljningen av Skogsborg.

Nu är fastighetsfrågorna åter på dagordningen, men den här gången handlar det om en genomlysning av alla fastigheter som direkt, eller indirekt, ägs av Motala kommun. Det handlar om allt från området i Varamon som bolaget AB Wettern just köpt in till kommunens eget lokalinnehav och Platens bostadshus.

– Vi behöver ett nytt tänk, mer koncernövergripande, säger kommundirektör Peter Ingesson.

Det kommunala bolaget Sjöstaden Fastighetsutveckling AB har därför för upp emot 600 000 kronor anlitat en konsultfirma som fått i uppdrag att se över ägarstyrning och hur man ska få en mer utvecklad koncernstruktur.

– Vi har stiftelsen, den egna regin och två kommunala fastighetsbolag. Alla har olika tillgängliga värden och uppdrag men det finns ingen gemensam styrning via fullmäktige. Här ser vi en möjlighet att ställa om, effektivisera och frigöra resurser, säger Peter Ingesson.

Han menar att tidigare, när ekonomin var bättre, fanns inte samma behov av att samordna. Nu är det dock ett måste.

– Vi måste se över vad vi ska äga, vad vi inte ska äga och vad vi ska hyra, säger han.

Utredningen kan därför komma fram till att kommunen bör sälja vissa fastigheter, men det kan också handla om ett behov av att köpa.

Det har varit diskussioner om Platens stiftelseform. Är det något som ska förändras?

– Stiftelsen är vad den är. Det här handlar om att se hur vi kan arbeta ihop, säger Peter Ingesson och fortsätter:

– Vilken styrelseform som gäller är inte huvudfrågan.

Vilka effektiviseringar ser ni att man kan göra?

– Vi måste se till att äga rätt fastigheter, rätt mark, rätt lokaler, rätt bostäder men också att vi har rätt drift och rätt bemanning. Det finns mycket att se över, säger Peter Ingesson.

Varför gör ni det här i bolagsform och inte som ett uppdrag från kommunstyrelsen där det hade varit mer öppet och offentligt?

– Det är öppet i våra kommunala bolag också, men det här ligger i linje med bolagets ägardirektiv. Man har också varit inne på det här i bolaget tidigare. Skulle vi gå via kommunstyrelsen skulle det bli en ny process som tar längre tid, säger Peter Ingesson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!