Motala kommun bjuder in allmänheten till samråd angående en andra ansökan om att få bygga en ny gästhamn. Det tidigare femåriga tillståndet hann gå ut innan kommunen kunde avsätta de 5,5 miljoner som projektet beräknas kosta. Projektledaren Henrik Elsehamn tror ansökan nu har goda chanser att bli beviljad:
– Ingenting har förändrats sedan första ansökan, utan vi ansöker om samma anläggning. Men vi har uppdaterat ansökan lite efter nya regelverk.
En av de saker som behöver uppdateras är en naturvårdsinventering, vilken inte hunnit färdigställas innan pågående samråd.
Tror du att det kan påverka ansökan?
– Nej. Det ska göras och kommer läggas till i ansökan. Vi har samråd nu för att hålla tidsplanen, svarar Elsehamn.
Vid den tidigare inventeringen fanns det några prioriterade arter som hade en otillfredsställande bevarandestatus. Kommunen fick dock ändå igenom ansökan eftersom kajens biotopvärde ansågs lågt.
Sedan det förra tillståndet gavs har också Sjöfartsverket uppmärksammat att den nya bryggan hamnar nära en farled.
– Vi kollar på möjligheten att justera farledens sträckning, vilket Sjöfartsverket varit positivt till. Nu går vi inte vidare med dialogen förrän vi sett att ansökan är godkänd, säger Elsehamn.
Hur ser tidsplanen ut?
– Vi lämnar in ansökan till mark- och miljödomstolen i november och räknar med att det tar ett år, säger Elsehamn.
En upphandling kommer därefter göras med mål att vara klar i maj 2026.
Anläggningsarbetet kommer att innebära viss grumling av vattnet men i övrigt är påverkan på botten liten. Hamnen kommer bestå av tre stora flytbryggor i betong i en upp- och nedvänd F-formation med 65 båtplatser på insidan.
Kommer bryggan vara öppna för allmänheten?
– Ja, den är lika öppen som de andra bryggorna, svarar Elsehamn.
Alternativa platser finns med i ansökan men huvudalternativet, i änden på Platensgatan, är vad kommunen riktat in sig på.
– Hamngästerna vill ha närhet till service och det finns här redan till befintlig hamn, menar Elsehamn.
Hamnen kommer att ta upp runt 8 500 kvadratmeter av vattenområdet som kommunen äger, medan kajen ligger på Göta Kanalbolags mark.
– Vi har en bra dialog med kommunen och vi kan vara behjälpliga med att hitta en bra lösning, oavsett om det är vi eller andra som kommer att driva, säger Roger Altsäter, VD för Göta Kanalbolag.
Han fortsätter:
– Ska man vara en sjöstad som uttalat ska man ha plats för båtar.