Motala kommun jobbar intensivt med att förbättra företagsklimatet. Därför har man dragit igång med en utbildningssatsning – som riktats mot tjänstemän och chefer.
– Tidigare har vi haft en grundutbildning i företagsklimat för 300 personer. Den här gången har vi i stället bjudit in personer som jobbar med myndighetsutövning, säger kommunens utvecklingschef Jan Holmberg.
Hur kombinerar man myndighetsutövning med att vara serviceinriktade? Det är ett dilemma som kommunens tjänstemän fått klura på under två utbildningsdagar.
– Det är viktigt att vi går åt rätt håll i alla mätningar. Hittills har vi fått bra betyg på alla utvärderingar vi gjort. Det känns också som att företagen är nöjda med vad vi gör, säger Jan Holmberg.
Det kan ibland bli ett glapp mellan vad företagare önskar, och vad som är möjligt när det kommer till att följa lagar och regler. Kommunens tjänstemän ska därför bli bättre på att tillmötesgå önskemålen i vissa delar. Anders Persson, från Linköpings Universitet, fanns på plats för att förklara hur man lyckas med den balansgången. Ewa Tatarowicz från Great Consulting höll också i en föreläsning om "nöjd-kund-index".
– Det här är en långsiktig satsning. Utbildningarna har varit obligatoriska, men alla har inte haft tid att komma hit. Därför är det viktigt att vi fortsätter med det här, säger Jan Holmberg och fortsätter:
– Nästa steg blir att ta det här till arbetsplatserna. Det är viktigt att se kommunen som en helhet. Ambitionen är att vi ska bli bättre på att samverka mellan myndighetsdelarna.