Camilla Ring, chef för barn- och ungdomsgruppen och socialchef Per-Olof Andersson känner igen delar av problemen som IVO lyfter, men inte allt.
– Det handlar inte om brister i bedömningarna utan att vi måste bli bättre i hur vi skriver ner vad vi bestämt, säger Camilla Ring.
Enligt henne visar deras statistik att de generellt sett håller tidsramarna för att göra bedömningar om de ska inleda en utredning. Men hon medger att det gjorts en del medvetna avsteg.
– När vi fått in ärenden från polisen under en pågående förundersökning kan de ha bett oss vänta för att inte störa utredningen. Det har ibland kunnat dra ut tre månader, säger hon och fortsätter:
– Där ska vi ändra arbetssätt nu.
Att kritiken som IVO framförde 2014 kommer igen ser de som olyckligt. Camilla Ring säger att man då ändrade en rad rutiner och att dessa finns kvar i dag i reviderad form.
Samtidigt har läget förändrats menar Per-Olof Andersson. Arbetsbördan har ökat, men inte personalstyrkan i samma omfattning.
Ni får kritik för bristande beslutsmotiveringar. Det fick ni kritik för 2014 också. Hur tänker ni där?
– 2014 togs det fram nya rutiner, men det har hänt en hel del efter det. Under den stora flyktingkrisen ökade arbetsbelastningen enormt och vi hade svårt att hålla handläggningstiderna. Vi har också haft stor personalomsättning och svårt att hitta socionomer, säger Per-Olof Andersson.
Det gjorde enligt honom att man prioriterade de akuta ärendena och att förbättringsarbetet fick stå tillbaka. Därefter kom coronan, men nu är avsikten att ta tag i frågorna igen.
– Dokumentation är en del av arbetet men vid hög arbetsbelastning blir den lägre prioriterad. Då kan det uppstå brister och otydlighet i det som dokumenteras och registreras, säger Camilla Ring.
I höstas startades så ett utvecklingsarbete och just förbättrad dokumentation är en röd tråd.
– Det här kommer vi att arbeta mycket med nu, säger Camilla Ring.
Kommunen kritiseras också för att inte alltid prata med barnen. Där ifrågasätter hon IVO.
– Jag anser inte att vi ska prata med barnen vid alla anmälningar. I vissa fall behöver vi inte gå in och oroa dem, men vi behöver bli bättre att dokumentera när vi tar sådana beslut, säger hon.
I granskningen från 2020 är IVO också kritisk till att det tagit för lång tid att verkställa beslut. Enligt Per-Olof Andersson beror det på att det varit många beslut samtidigt och kö till insatserna.