Det var under söndagsnatten som lastbilsolyckan inträffade på riksväg 50 söder om Askersund. Olyckan orsakade stora störningar och trafiken fick ledas om förbi platsen. Redan från början varnade Trafikverket för att vägarna dit trafiken blev omdirigerad var smala och att tung trafik kunde ha svårt att mötas.
De bilar som kom norrifrån blev dirigerade in på en väg mot Zinkgruvan. Där hamnade små personbilar som tunga lastbilar. Roland Törnqvist var en av dem som kom därifrån. Han berättar att vägen till en början var okej men blev värre desto längre in man kom.
– Vägen blev smalare och smalare. När långtradare sedan möttes på den här smala vägen var det rent ut sagt farligt. Många tunga fordon fick hänga över svaga vägkanter på en väg som absolut inte ska hantera sådan trafik.
Till slut tog det helstopp vid en järnvägsöverfart. Roland Törnqvist säger att vägen där var som trängst och att långtradarna inte vågade ta sig fram över spåret.
– Överfarten var obevakad så ingen vågade åka över. På något sätt lyckades vi vända och hitta ut via småvägar. Sju timmar tog det men till slut kom vi loss.
På Trafikverket har de inte fått in någon information om trafik som blivit stående vid en järnvägsöverfart. Däremot inträffade en olycka vid lunchtid på väg 1105 i närheten av Godegård, där en lastbil gått i diket.
Lisa Nordmark på Trafikverket säger att det är svårt att hitta bra omledningsvägar i området som inte skickar trafiken flera mil åt fel håll.
– Vägarna klarar av tungtrafiken men med risk att de är lite smala, vilket man gick ut med. Men man behövde få trafiken omledd på något vis för att det skulle fortsätta rulla. Det går ju att åka på vägarna, annars hade de inte valt att ta den här omledningsvägen, säger hon.
Roland Törnqvist tycker att det hade varit bättre om de hade stängt av vägen helt och hållet.
– Så här får man inte göra, det är tokskandal. Jag tycker att någon borde åtalas för det här. Den här felaktiga omdirigeringen har skapat så mycket problem för så många.