Kollektivtrafiken i Motala har inte setts över sedan 2004 och mycket har hänt sedan dess med Motalabron och nya bostadsområden. Därför påbörjar Östgötatrafiken nu en översyn.
– Det ingår i vårt uppdrag att se över trafiken med jämna mellanrum, säger trafikutvecklare Fredrik Sunnergren.
Inför trafikupphandlingen 2024 behövs ett underlag och nu bjuds Motala och Vadstena kommun in till dialog. Tanken är att ha ett tioårsperspektiv och se över Motala tätort, norra Motala kommun och stråket till Askersund samt området mot Fågelsta och ner till Vadstena.
– Vi ska se om kollektivtrafiken fungerar eller om något behöver skruvas på. Behövs utökningar eller är det så att den skulle göra bättre nytta någon annanstans. Vi ska också titta på linjedragningarna om vi kör på rätt ställen, säger Fredrik Sunnergren.
I underlaget påtalas att coronan minskat resandet vilket kan påverka utredningens slutsatser.
– Det finns inga besparingskrav, men vi vill ändå flagga för att vi haft en kraftig nedgång i resandet och att det finns en risk för att det här är ett förändrat beteende. Vi vet inte hur det kommer att bli långsiktigt, säger Fredrik Sunnergren och fortsätter:
– Det innebär inte att vi inte kan göra några satsningar, men eftersom man inte vet på samma sätt hur de kommer att fungera så kommer vi att vara mer försiktiga och kanske ta det mer pö om pö.
I underlaget pekar Östgötatrafiken ut landsbygdslinjerna till Vadstena, Godegård och Nydalen samt stadslinje 308 (morgonlinjen till Bråstorp, Väster, Borenshult och Charlottenborg) som lågeffektiv trafik.
– Man tittar på olika kriterier som antal resenärer per tur, om vi har kostnadstäckning och samhällsnyttan. Om sträckan är lågeffektiv behöver man fundera på hur den ska fungera bättre, som att ha snabbare turer. Finns det inga andra lösningar kan det blir aktuellt med en nedläggning, säger Fredrik Sunnergren.
Motala kommun vill använda kollektivtrafik för att locka folk till landsbygden. Hur ser ni på det?
– Den rådande trenden hos oss och i landet är att satsa på att bygga ut de starka stråken som sträckorna Motala-Linköping och Motala-Vadstena. Men vi får se vad utredningen visar, säger Fredrik Sunnergren och fortsätter:
– Men vi har också ett uppdrag från politiken att resurserna ska användas där de gör mest nytta och där är man kanske inte alltid överens med kommunernas önskemål.