Klockrike skolas framtid utreddes – det händer härnäst

Förstudien gällande skolområde öst var uppe i kommunstyrelsen så sent som i januari i år.
I den stod det bland annat man förordar en flytt av Klockrikes mellanstadium till Fornåsa skola.
Men så kommer det inte bli.

Mark Henriksson (M), kommunstyrelsens ordförande, och Lotta Lexén (M), bildningsnämndens ordförande, säger att det inte finns någon politisk diskussion kring Klockrike skola just nu.

Mark Henriksson (M), kommunstyrelsens ordförande, och Lotta Lexén (M), bildningsnämndens ordförande, säger att det inte finns någon politisk diskussion kring Klockrike skola just nu.

Foto: Andreas Ekström

Motala2024-04-26 11:46

– Vi har inte lyft frågan politiskt i bildningsnämnden om att lägga ner Klockrike. Idag finns inte den frågan. Men skulle det hända något med elevunderlag eller skola är det något man får titta på. Vad man då skulle komma fram till det kan jag inte svara på, säger bildningsnämndens ordförande Lotta Lexén (M). 

Inför valet 2022 genomfördes en förstudie för skolområde öst, där Fornåsa, Klockrike och Österstad ingår tillsammans med Borensberg. Efter den förstudien tog kommunstyrelsen ett inriktningsbeslut i november 2022 där man förordade att flytta Klockrikes mellanstadium och årskurs fyra i Österstad skola till Fornåsa skola, något som både Centerpartiet och Socialdemokraterna är emot.

I höstas verkställdes en av slutsatserna som förstudien kommit fram till– årskurs fyra i Österstad skola flyttades till Fornåsa. 

Enligt både Lotta Lexén och kommunstyrelsens ordförande Mark Henriksson (M) kommer det inte ske någonting med Klockrike skola.

– Vi för inga diskussioner om Klockrike eller Österstad, sedan vi flyttade de elva eleverna från årskurs fyra. Det är det som är genomfört i det här området, säger Lotta Lexén.

undefined
Klockrike skolas mellanstadium kommer inte att flyttas, enligt politikerna.

Båda två säger att det just nu inte råder någon politisk diskussion gällande skolans framtid. 

– Förra året när vi mötte medborgarna så berättade jag att det ur ett verksamhetsperspektiv är bättre med större enheter. Det är svårt att få ihop en bra organisation kring undervisning, kompetensförsörjning och ekonomi när det är få elever, säger Lotta Lexén.

I förstudien står det att skolan behöver en del reinvesteringar. Det är inte heller någonting som lyfts till den politiska nivån. 

– Det är en fråga för tekniska serviceförvaltningen och fastighetsenheten som arbetar med löpande underhåll. De har en summa pengar avsatta och vi har inte fått en hemställan om att de behöver större medel för reinvesteringar eller annat. I nuläget finns det inte heller några sådana frågor lyfta till oss politiker, säger Mark Henriksson. 

Vi har talat med Klockrikebor som uttryckt en oro för skolans framtid. Hur ser ni på det?

– Vi mötte Klockrike, inte alla medborgare men representativt och jag förväntade mig att de skulle förmedla informationen som kom fram vid det mötet. Vi är en politisk majoritet och har ett samverkansavtal där det står att vi inte ska avveckla utan utveckla våra landsbygdsskolor, säger Mark Henriksson och fortsätter:

– Utifrån förstudien konstaterade vi att Klockrike skulle bli en för liten enhet om man skulle göra den hör förändringen med 4-6. Därför går vi inte vidare med det och det är synd att den oron finns kvar.

De som börjar årskurs fyra i Klockrike i år kommer även få gå årskurs sex där?

– Det finns inga andra vägar som vi diskuterar, säger kommunstyrelsens ordförande.

undefined
Kristina Berry, ordförande för Klockrike hembygdsförening, säger att hon dock fortfarande är orolig för skolans framtid. Hon hoppas dock att det senaste beskedet från politiken ska hålla över tid.

Kristina Berry, ordförande i Klockrike hembygdsförening, säger att hon blir glad över att höra beskedet från politikerna. Men trots det känner hon fortfarande en viss oro kring skolans framtid. 

– Om vi törs tro på det känns det betryggande. Säger Lotta Lexén att det inte är aktuellt känns det ju bra för vi oroar oss var det tar vägen. Vi vill kunna sitta lugnt i båten och känna att skolan får finnas kvar och är intakt samt att det helst byggs en ny förskola. Det gynnar hela samhället och vi blir upprörda av tanken att flytta delar av skolan. Vi får hoppas att det här håller över tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!