Som MVT kunde berätta tidigare i sommar stänger Östenssons sin butik vid Stora torget i Motala.
När slår ni igen dörrarna?
– På fredag, den 1 september, säger Lindblom.
Han berättar att de fått en del reaktioner efter beskedet.
– Främst att man tycker är det jättetråkigt, och det tycker vi med.
För personalen har man jobbat hårt med att hitta lösningar.
– Vårt enda fokus är att rädda jobben, det är det enda som ligger på vårt bord. Och i det sista jag sett så ser det ut som vi klarar det. Det innebär att ett flertal får byta, inte bara från centrum utan också mellan Väster och Verkstan.
Två av deras butiker stängs på mindre än ett år. På Ekön brann lokalen. Centrumbutiken stängs på grund av dålig lönsamhet.
Hur tänker ni framåt?
– Det får framtiden utvisa. Butiken på Ekön brann och bara kort därefter öppnade en helt ny livsmedelsbutik några kvarter bort. Motalaborna äter inte mer mat för att det öppnar en ny butik. Så för stunden ser jag inte något behov av ytterligare en butik i Motala.
Ni har inga planer på nyetableringar?
– Det finns något enstaka intressant läge som jag bevakar och om vissa saker händer i staden så skulle det vara intressant.
Du har sagt att ni hoppas komma tillbaka till centrum men bara under rätt förutsättningar. Vad är din önskan för att det ska vara möjligt?
– Bättre tillgänglighet och fler boende, centrum måste förtätas med många fler lägenheten, säger Lindblom och tillägger att det inte räcker med ett 100-tal nya lägenheter, utan att det krävs upp emot ett 1000-tal.
– Politiker och tjänstemän måste förstå att bilar är ett absolut måste för att driva en verksamhet i centrum. Det måste vara lätt att komma in och lätt att hitta parkeringsplatser.
P-platserna måste inte vara på torget menar han, men att Hamnparkeringen och Akacians parkeringshus är för långt bort. Han pekar på undersökningar som visar att ju mindre staden är desto närmre måste det vara mellan parkering och verksamhet. Men det finns fler orsaker bakom problematiken enligt Lindblom.
– Det som var mest kännbart var pandemin. Det var det som sänkte centrum skulle jag vilja säga. Och det var inte bara Motala, det är många som fick sig en riktig snyting av den och som inte återhämtat sig.
Vad gör ni näringsidkare för att centrum ska leva?
– Vi har alltid haft en samverkan, från centrumföreningen som sedan gick upp i Tillväxt Motala för att samla handel och andra, säger Lindblom samtidigt som han konstaterar att centrumvisionen för 2025, som sattes 2012 inte blev mycket av.
Men ni företagare måste ju vara en stor del i att driva igenom visionen?
– Mycket har hängt på kommunens utveckling, tjänstemännen, politiska beslut och fastighetsägarna inte minst, säger han men pekar också på att i takt med att flera butikskedjor valt att lägga ner har dragningskraften minskat.
Han vill inte lägga skulden på någon enskild utan säger att alla försökt och försöker men att den negativa spiralen har pågått under ganska många år. Han tror att det krävs flera positiva händelser i Motala för att få centrum att lyfta igen. Att det inte räcker med parkeringar och förtätning.
– Som Lalandia, fast det är inte heller universalmedlet. Till syvende och sist måste Motalaborna handla lokalt – att köpa byxorna och tröjan, det måste vi vilja göra lokalt. Åker man till Linköping eller knappar hem det på nätet kommer vi aldrig att få ett levande centrum, säger Lindblom och konstaterar att nu stänger de sin centrumbutik och om de återkommer återstår att se.