Klart: Ny entreprenör tar över Motala Stadsfestival

Entreprenören Maciej Amanowski, som för drygt ett år sedan tog över Saluhallen, förvärvar nu Motala Stadsfestival. Avtalet är påskrivet och klart.

Jonny Johansson, Play Reklam & Event, lämnar Motala Stadsfestival efter elva år. Ny ägare blir Maciej Amanowski.

Jonny Johansson, Play Reklam & Event, lämnar Motala Stadsfestival efter elva år. Ny ägare blir Maciej Amanowski.

Foto: Play Reklam & Event

Motala2024-03-26 08:00

Det var 2013 som Jonny Johansson tillsammans med Josef Soner etablerade Stadsfestivalen. 2015 köpte Johansson in sig i bolaget Play Reklam & Event och tog då även med sig varumärket.

Nu, elva år senare, ser verkligheten lite annorlunda ut. Med en snabb utveckling av event på Lokverkstan och mycket resor runt om i landet, växte tanken fram om en överlåtelse av sommareventet.

– Någonstans blev det väl en "perfect match", beskriver Johansson kontakten med Maciej Amanowski, som driver bolaget Framåt i Motala AB.

Har ni aktivt sökt efter en ny ägare?

– Nej, vi har inte lagt ut det till försäljning. Däremot har vi bakom kulisserna ställt frågan till några få aktörer. Mitt mål har hela tiden varit att, ska jag någon gång släppa Motala Stadsfestival, så vill jag göra det till en lokal aktör. Det är många utifrån som knackat på dörren utifrån och bett om att få köpa.

Hur känns det att släppa taget?

– Det är en speciell känsla så klart. Det är ens bebis som man grundat och verkligen haft som sitt naturliga semesterinslag, bo på torget vecka 30 varje år. Det finns otroligt många fina minnen och det har varit en häftig resa från något lite mindre till, vad jag anser, en av de mest naturliga inslag av folkfest i Motala på sommaren.

Maciej Amanowski, som även jobbar på att utveckla Saluhallen, ser bara möjligheter.

– Det går i linje med vad jag tidigare sagt. Jag vill se Saluhallen och aktiviteter i stan som ett komplement till vad Lokverstan gör, som hittat sin linje, som funkar och som bevisligen drar folk. Min syn är att det är väldigt positivt. Varför kan man inte göra det i centrum också, fast till en lite mindre målgrupp?

Vad säger du till personer som är kritiska till att inget händer i centrum?

– Mycket bygger på samverkan, att dra med krögare och andra företag som är intresserade av att synas och höras och göra centrum till en bättre evenemangsstad.

Maciej Amanowski planerar att genomföra festivalen, i stort sett som tidigare. Men i år koncentreras festen till fredag och lördag.

– Det här har ju varit en affär som vi jobbat med sedan i höstas och som allt annat krävs mycket planering. För att få ihop tre dagar blev det lite för tajt på hur vi ska göra det. Två dagar blir mer hanterbart.

På sikt hoppas han också att kunna sätta sin egen prägel.

– Stadsfestivalen är ju bra, men sedan kan man alltid utveckla saker och det kan man göra när det kommer in nytt blod.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!