KLART: Saluhallen i Motala säljs – till stor aktör

För jämt ett år sedan tog Maciej Amanowski över verksamheten på Saluhallen. Nu säljer han igen – till en av de största aktörerna inom Motalas nöjesliv.

Maciej Amanowski lämnar Saluhallen efter bara ett år. Nu tar Play reklam och event, med Jonny Johansson och Patrik Ljungqvist över driften.

Maciej Amanowski lämnar Saluhallen efter bara ett år. Nu tar Play reklam och event, med Jonny Johansson och Patrik Ljungqvist över driften.

Foto: Lillian Andersson

Motala2024-09-09 16:15

– Vi ser ett jättebra läge. Eftersom vi redan driftar en stor arena, Lokverkstan, så ser vi synergier i att driva också den näst största i Motala. Det öppnar upp ganska mycket möjligheter för oss, säger Jonny Johansson, Play reklam- och event AB, som alltså nu tar över tillsammans med Patrik Ljungqvist.

Genom Saluhallen ser de möjligheterna att jobba mer lokalt.

– Vi får ganska mycket förfrågningar till oss där vi säger nej. För att de är, i våra mått mätt, lite för små. Men i Motalamått är de absoluta toppgig, och vi ser fram emot att kunna tacka ja till sådana gig genom Saluhallen, säger Johansson.

Maciej Amanowski berättar att det känns lite sorgligt att lämna men också bra.

– Jag har många järn i elden och det har dykt upp nya projekt för mig. Så då kollade på olika alternativ och Play var en bra matchning. Och framför allt att centrum kommer fortsätta hållas vid liv. 

De tre har samarbetat tidigare och fortsätter också framåt.

– Jag kommer fortsätta hålla torgaktiviteter, stadsfest och cykelfest med mera, då känns det bra att ha Jonny och Patrik här. Det är ju något jag tjatat om hela tiden, med samverkan, och nu kan vi fortsätta med det, säger Amanowski och tillägger:

– Jag tror att detta är väldigt bra för Motala. Jag tog första steget och startade. Men de kommer ta detta till en annan nivå.

undefined
En av flera tankar kring framtida event i Saluhallen är konsert med sittande i den nedre delen och stående publik på balkongen berättar Jonny Johansson och Patrik Ljungqvist när de nu tar över driften efter att Maciej Amanowski haft verksamheten i ett år.

Det talas mycket om centrum i Motala, vad tänker ni med den satsning ni gör?

– Centrum behöver få ett omtag, kopplad till alla parametrar. Kopplat till nöje, folk går fortfarande ut men man måste komma mycket närmre dem. Speciellt i en lokal marknad, man måste lära känna dem och vad de vill ha, säger Johansson.

– Och vi vill bidra till ett levande centrum, säger Ljungqvist.

Lokalen tar 900 personer och de ser redan olika arrangemang som kan passa, gärna i kombination av spelplats och klubb.

– Detta är lagom stort för Motalamarknaden, säger Ljungqvist.

– Och vi vill ju sluta säga nej till bra gig, säger Johansson.

Kommer ni ha öppet varje helg?

– Vi kommer profilera det som eventcenter och då blir det speciella tillfällen. Sen hoppas vi att det kommer bli ganska många sådana, men nog inte varje helg, säger Johansson.

Ett av de första stegen, efter en del mindre renoveringar, är julbord där de ser tydliga fördelar med att vara i centrumlokal. Vad det blir vidare får framtiden utvisa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!