Nu har fastighetsägaren, NP3 fastigheter AB, tecknat hyresavtal med en ny stor kedja för butikslokalen som Plantagen lämnat. I början på april kommer Blomsterlandet öppna på Bråstorpsområdet.
Varför just Motala?
– För det första har det uppstått ett otroligt intressant läge. Både utifrån den fysiska läget i Bråstorp, med bra trafik genom Willys, Ica Maxi och fler. Ett bra läge i ett stort handelsområde, säger Håkan Wulff, försäljning- och marknadschef på Blomsterlandet.
– Sedan har vi butiker i Norrköping, Linköping och Jönköping, men inte något däremellan. Motala ligger bra till där, både geografiskt och som upptagningsområde.
Då lokalen redan använts till samma typ av verksamhet krävs ingen ombyggnation och därmed kan det gå snabbare att komma igång.
Tar ni även över en marknad som redan finns?
– Det är klart att kunderna vet att det funnits en blomsterhandel i området och det gör det lättare på sätt och vis. Samtidigt ska vi presentera Blomsterlandets koncept och erbjudande på plats, vilket vi är övertygande om att det kommer mottas väldigt bra av Motalaborna.
Från fastighetsbolaget säger affärschef Jens Lennefeldt att de är väldigt glada för att de redan kan presentera en ny hyresgäst.
– Får vi välja ser vi ju gärna att det går så fort som möjligt med att få en ny hyresgäst. Och det känns bra att Blomsterlandet vill satsa och tycker att det är ett bra affärsläge, säger han.
Han kommenterar också att det, genom att det är samma typ av bransch, inte behöver göras så stora förändringar vilket ger en snabbare inflyttning och start.
Storleken på lokalen är något större än vad Blomsterlandet har på andra platser berättar Wulff.
– Det gör att vi tittar på vilka områden som vi har en potential att öka försäljning, säger han och tar allt från växter till trädgårdstillbehör som exempel.
Hur ser ni på konkurrensen i Motala?
– Det finns en konkurrent på andra sidan stan och även den branschöverskridande, som ICA och Granngården. Men vi har sett att de erbjudande som vi har rullar på bra. Vi är också i en tillväxtresa där vi försöker utveckla sortiment och liknande, säger Wulff och ser att det finns plats på marknaden på ett positivt sätt.
En ny butik kommer även att innebära nya arbetstillfällen och han uppmanar att de som vill jobba med växter och butiksförsäljning är välkomna att höra av sig.
– Vi håller på att titta på organisationen, och är inte riktigt klara. Men 10-15 personer tror vi att det landar på, från ledarroll till säljare, säger han.