Det var den 14 september förra året som socialnämnden beslutade att riva avtalet med Livskvalité 1. Företaget fick därefter två och en halv vecka på sig att avsluta sin verksamhet.
Orsakerna var dålig eller i efterhand konstruerad dokumentation av företagets insatser per brukare och bristande personalkompetens på ledningsnivå. Redan i juni 2017 hade Livskvalité 1 dessutom varnats utan att det, enligt socialnämnden, därefter skedde någon förbättring. Ett 50-tal hemtjänsttagare berördes av beslutet, men Motala kommun lyckades lösa deras behov när Livskvalité 1:s tid var ute.
Företaget överklagade den 26 september socialnämndens beslut till förvaltningsrätten. Men där avslogs klagomålet med motiveringen att det här handlade om ett civilrättsligt ärende och sådana kan inte en förvaltningsdomstol pröva.
Hemtjänstföretaget klagade då vidare till kammarrätten som nu valt att inte ta upp målet. Kammarrätten uttalar också att man instämmer i förvaltningsrättens bedömning.