Hjulångaren Eric Nordevall var ett av Sveriges allra första maskindrivna fartyg som byggdes år 1836 för att trafikera den då nybyggda Göta kanal. Fartyget sjönk olyckligtvis i Vättern redan 1856 men 1995 uppkom idén att bygga en fullskalekopia på varvet i Forsvik, som 15 år senare resulterade i Eric Nordevall 2. Det är alltså det fartyget som nu angjort Motala hamn, den 7 juni och stannar till den 20 juni.
Lotta Karlsson på Svecia Travels i Motala berättar:
– Jag sitter i styrelsen för Eric Nordevall och vi började tala om hur båten skulle kunna användas mer. Tanken väcktes då att man inte bara skulle åka turer med båten utan även ligga vid kaj. För Nordevall väcker ju alltid uppmärksamhet.
Hon fortsätter:
– Det är alltid dåligt med bostäder under Cykelveckorna och allt brukar vara fullbelagt. Ombord på hjulångaren har vi 8 hytter med totalt 16 platser.
Lotta Karlsson berättar att reaktionen hos folk när de får reda på hur de ska bo brukar vara:
– Va! Ska vi bo på en hjulångare! Eftersom utrymmet är begränsat så har vi varit tvungna att fråga hur långa folk är som ska bo ombord och just den frågan har väckt en hel del munterhet. Så på den här bokningen har vi koll på längden hos folk, det brukar vi aldrig ha annars.
Att många som går förbi fartyget i hamnen är nyfikna kan Axel Holmberg intyga. För dagen har han hoppat in som allt-i-allo på båten och visar runt.
– Det har varit några som kommit ombord och vanliga frågor är hur fort den går, hur många passagerare och så vidare.
– Man måste tänka lite konstruktivt när det gäller besöksmål. Tänka annorlunda och tänka utveckling. Just det här konceptet med Eric Nordevall ll har varit väldigt lätt att sälja in, avrundar Lotta Karlsson på Svecia Travels.