"Kan inte se att det per automatik skulle bli sämre"

Lärarfacket oroas över att ökad undervisningstid ska få negativa konsekvenser för eleverna. Ansvarig politiker tror att insatsen istället ska ge bättre skolresultat.

 Facket oroas för att besparingen ska leda till sämre skolresultat. Ansvarig politiker, Mark Henriksson (M), tror å andra sidan på förbättrade skolresultat.

Facket oroas för att besparingen ska leda till sämre skolresultat. Ansvarig politiker, Mark Henriksson (M), tror å andra sidan på förbättrade skolresultat.

Foto: Sofia Axelsson

Motala2020-07-05 19:00

Lärarna på Platengymnasiet får ökad undervisningstid. Enligt facket handlar det om ungefär en extra kurs. Mer undervisning innebär enligt dem fler elever och mindre tid för återkoppling, anpassning av undervisningen för elever med olika behov och lektionsförberedelser. Facket oroas för att besparingen ska leda till sämre skolresultat.

Ansvarig politiker, Mark Henriksson (M), tror å andra sidan på förbättrade skolresultat. Han menar att facket och bildningsförvaltningen enats om en handlingsplan för hur man både ska få bättre ekonomi och bättre måluppfyllelse.

Lärarna undrar hur skolresultaten ska bli bättre när de anser att de får sämre förutsättningar. Hur går det ihop?

– Jag kan inte se att det per automatik skulle bli sämre för att lärarnas undervisningstid utökas. Det som kommit fram är att gymnasieskolans organisation har behövt ses över och utvärderas för att säkerställa att den används så effektivt som möjligt, säger han.

Mark Henriksson menar också att de i 2020-års budget avsatte mer pengar till gymnasieskolan, men att man också ställde krav på effektiviseringar. Hur förutsättningarna blir nästa år är inte klart än eftersom budgeten inte är satt än. I Alliansens förslag finns inga extra medel till nämnderna.

– Men när det gäller att få en ökad måluppfyllelse i skolan så är organisationen en viktig del, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!