Under onsdagen påbörjades gjutningen, som kräver totalt 1 640 ton armerad betong vilket motsvarar cirka 100 betongbilar.
– Det är ett 20 miljonersprojekt där vi återställer kajen och gör den säker, säger Roger Altsäter, vd för Göta Kanalbolag.
Kajen, som har byggts ut ett par gånger, kommer nu att renoveras efter originalet och backas några meter till sin ursprungliga position.
– Den kommer att se ut som för hundra år sedan. Vår ambition är att den ska stå i minst hundra år framåt. Vi ska bevara den för kommande generationer, säger Roger Altsäter.
Kajen har i flera år varit avstängd på grund av rasrisk. Nu får den ett tre meter brett promenadstråk, som öppnas under våren.
Projektet innebär även att en ny gästhamn tar form. Båtplatser kommer att finnas längs kajen och en serviceanläggning ska byggas.
Tanken är att öppna lagom till att kanalsäsongen startar den 4 maj.
– Då kommer du att kunna gå på kajen och ligga med båtar där. Serviceanläggningen kan bli lite framskjuten, men den ska absolut vara i drift till högsäsongen.
Kajrenoveringen, som medfinaniseras av Motala kommun, är historisk, menar Roger Altsäter.
– Om hundra år kommer man att säga att i början på 1800-talet byggde man Göta kanal och i början på 2000-talet bevarade man Göta kanal för framtida generationer. Så stort är det, säger han och fortsätter:
– Det är historiska insatser vi gör. Det har aldrig investerats så mycket i Göta kanal som nu, vilket är kul att få vara med om.