Det var i februari som en patient genomgick en vävnadsprovtagning vid urologiska kliniken på Universitetssjukhuset (US) i Linköping. Patienten fick i samband med undersökningen information om att kontakta kliniken vid eventuell feber eller frossa.
Patienten fick feber och blev väldigt medtagen under natten och hustrun kontaktade urologkliniken som i sin tur hänvisade patienten till akutmottagningen vid Lasarettet i Motala.
Patienten undersöktes vid akutmottagningen, men när man inte kunde finna orsaken till febern fick patienten åka hem. Efter en ny kontakt med urologkliniken blev patienten inlagd och behandlad med intravenöst antibiotika.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har prövat klagomålet enligt patientsäkerhetslagen avseende fördröjd vård och behandling. IVO bedömer att vårdgivaren har brustit i att ge patienten en god vård på grund av brister i kommunikation och information mellan ansvariga läkare vid akutmottagningen på Lasarettet i Motala och urologkliniken på US avseende den medicinska handläggningen av patienten.
Antibiotikabehandlingen blev fördröjd, men IVO anser inte att det finns något som tyder på slarv eller oaktsamhet riktad mot enskild hälso- och sjukvårdspersonal.
Vårdgivaren har själv anmält händelsen med fördröjd behandling som kunnat medföra allvarlig vårdskada enligt lex Maria. Åtgärder har också vidtagits i form av utbildningsinsatser och utarbetande av nya rutiner då patienter hänvisas till annat sjukhus.
LÄS MER: Hade blodförgiftning - fick värktabletter på akuten.
LÄS MER: Chefsläkare beklagar fördröjda vården.
LÄS MER: Blodförgiftning upptäcks snabbare.