Inte bara att gå på vid övergångsställen

De flesta har skaplig koll på vad som gäller vid ett övergångsställe. Men alla gör ändå inte alltid som man ska.

Ett av Motalas övergångsställen, det omdiskuterade vid Drottningplan.

Ett av Motalas övergångsställen, det omdiskuterade vid Drottningplan.

Foto: Anders Rörby

Motala2018-07-15 18:00

Bilister har väjningsplikt mot gående som gått ut, eller just ska gå ut på ett övergångsställe.

– Men i trafikförordningen sätts stort ansvar även på gående. De har inte rätt att kliva rakt ut i vägen, säger trafikutbildaren Rolf Magnuson.

– Där står också att gående ska passera övergångsstället skyndsamt och utan onödiga dröjsmål.

Han menar att bilisterna sköter sig relativt hyfsat vid övergångsställen.

– Men gående är inte alltid så smidiga. Man ser ofta folk som går på gångbanan och tvärvänder ut mot övergångsstället för att gå över, utan att på något sätt visat att de ska göra det. Gående måste stanna och få ögonkontakt med bilisten och se till att man inte utgör fara.

I centrala Motala har många övergångsställen försvunnit på senare år.

– Det är nog för att det blev för mycket stopp. I stället sänktes hastigheten till 40 och 30 kilometer i timmen, säger Rolf som menar att det är bra med lägre hastigheter.

– Dödligheten vid påkörningsolyckor med gående minskar stort vid lägre hastigheter.

Något många bilister stör sig på är övergångsstället efter cirkulationsplatsen vid Drottningplan.

– Man tycker att man måste tvärbromsa för gående när man är på väg ut ur cirkulationsplatsen och att övergångsstället borde flyttas längre bort på Drottninggatan, säger Rolf Magnuson som inte håller med.

– Folk skulle gå över där ändå, de tar närmaste vägen till nästa gångbana. Det behöver inte bli tvärstopp om bilisterna tittar långt fram och planerar sin körning.

anders.rorby@ostgotamedia.se

Övergångsställen

Ett obevakat övergångsställe markeras med vägmärke och/eller vägmarkering.

Ett bevakat övergångsställe regleras av trafiksignaler.

Gående som ska gå ut på ett övergångsställe ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig. (Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig).

Om det inte finns något övergångsställe i närheten ska gående i stället korsa kör- eller cykelbanan tvärs över denna och helst vid en vägkorsning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!