Stans hemligaste – "Vi är just nu i en rekryteringsfas"

Växer Saab i Motala? Vi ställde frågan och blev insläppta på stadens hemligaste område.

Anne-Marie Vösu, affärsenhetschef undervattenssystem, och Eva-Lena Jacobsson, platschef, på Saab i hallen där ubåtssimulatorerna finns.

Anne-Marie Vösu, affärsenhetschef undervattenssystem, och Eva-Lena Jacobsson, platschef, på Saab i hallen där ubåtssimulatorerna finns.

Foto: Victor Berlin

Motala2021-10-10 07:28

Den stora parkeringen är nästan tom. Vi kliver ur bilen och går fram till porttelefonen. Vaktens röst i högtalaren frågar vem vi söker och ber att få återkomma. Det går en stund och så rasslar det till.

– Det kommer snart någon och hämtar er.

Snart dyker Eva-Lena Jacobsson, platschef, och Anne-Marie Vösu, affärsenhetschef undervattenssystem, upp och släpper in oss.

Det känns lite märkligt att kliva in på området. Så okänt trots att alla vet om det. Vi går tillsammans in i den närmsta byggnaden, in i ett konferensrum som andas 1980-tal. Men vi är inte här för att göra en studie i inredningshistoria. Vi är här för att få veta vad som händer innan för grindarna och varför Saabs affärsområde Underwater Systems i Motala utökar.

– Innan vi börjar måste vi nog svara på varför vi finns just här i Motala, säger Anne-Marie Vösu och lägger upp första bilden via projektorn i taket.
 

undefined
Anne-Marie Vösu, affärsenhetschef undervattenssystem, Saab.

Undervattensverksamhet och torpeder är en naturlig del av landets försvarshistoria, då Sverige har en lång kuststräcka. 

– I början på 1900-talet låg torpedtillverkningen i Karlskrona. Men i slutet på 30-talet insåg man att en av de mest kritiska verksamheterna för det svenska försvaret låg vid sydkusten. Med tanke på läget i Europa var det inte svårt att se att det inte var ett ultimat läge. Då togs beslutet och i början på 40-talet flyttades allt hit.

Flera hundra personer flyttade med och så kommer svaret på varför det blev Motala.

– Det räcker att titta på sjön. För att jobba med det vi gör behöver man en hyfsat stor sjö, med hyfsat stort djup och hyfsat stort siktdjup. Då har Vättern en stor fördel jämfört med, i princip, alla andra sjöar i landet och det är inte kusten.

Hon hoppar till början på 2000-talet när det var stora neddragningar i Sveriges försvar. Då flyttades produktionen till Linköping, ett för företaget livsnödvändigt beslut enligt Anne-Marie Vösu. När försvarsanslagen åter ökade blev satsningen i Linköping och i Motala var det ganska tyst. Som minst jobbade det ett drygt tiotal på området.

– Många Motalabor tror nog inte att det är någon här, att området är tomt. Men idag är vi är cirka 35 personer som jobbar här hela tiden. Vårt uppdrag är att modifiera, reparera och testa farkoster. Sen har vi många som kommer hit för att göra sina tester, vi har också internationella kunder på plats, säger Eva-Lena Jacobsson och berättar att de kan vara upp emot ett 100-tal inne på området även om det inte alltid syns på parkeringen.

undefined
En Sabertooth testkörs i hamnen. Den syns som en gul platt farkost på vattenytan, men det dröjer inte länge innan den försvinner ner och utom synhåll.

Saab och tillverkar undervattensfarkoster, autonoma farkoster, torpeder och undervattenssensorer. Främst mot försvaret men också mot kommersiella företag. Anne-Marie Vösu visar en bild på produkter och pekar på en Sabertooth.

– Den är lite rolig. Den kan gå helt autonomt och huvudsaklig uppgift är att göra inspektioner av undervattensinfrastruktur ända ner på 3000 meters djup.

Hon går vidare till MCM, mine counter measures, som är till för att hitta, identifiera och spränga bort minor. En av flera farkoster som sålts till andra länder. Men den största delen av produktionen är undervattensvapen och förklaringen till att Sverige har egen utveckling och tillverkning av just det är kustlinje mot Östersjön.

– Det är ett väldigt speciellt hav, med ett medeldjup på 50 meter, ett annorlunda saltinnehåll och kuperad botten. Många undervattenssystem är till för att gå ner och leta efter saker och det är stor skillnad att göra det i Östersjön mot att göra det ute till havs. Därför är den här verksamheten viktigt för den svenska försvarsförmågan.

undefined
Vägen in i tunneln där man förr körde vagnar med torpeder från produktion till hamnen för att klargöra dem innan leverans.

Vi lämnar konferensrummet och går ner mot hamnen. Det ser ganska öde ut i byggnaderna, annorlunda mot förr kan man tänka. Vi närmar oss tunneln där torpederna fraktades i vagnar, från produktionen till sjön, för att klargöras innan leverans. Nu är det en gångtunnel och i den andra änden öppnar sig vyn över Vättern. I hamnen ligger flera båtar och några anställda förbereder sig för ett uppdrag till sjöss.

– En person som jobbar här har inte en roll, utan många. Ibland är man inomhus, ibland är man på sjön. Vi har många som har befälhavarutbildning för att vi ska kunna köra våra båtar, då har man även utbildning i sjöräddning och vi kan därför hjälpa Sjöräddningen när det behövs. Flera av våra anställda har också dykcertifikat, säger Eva-Lena Jacobsson.

Innanför dörrarna i en av byggnaderna ligger två farkoster som ser ut som mycket små ubåtar.

– Det är AUV62-AT, en ubåtssimulator. Den är framtagen tillsammans med den svenska marinen och används när de tränar ubåtsjakt, säger Anne-Marie Vösu.

Att använda en simulator är billigare och effektivare än att använda riktiga ubåtar för övning. Den kan programmeras till att låta som olika ubåtar och har en svans för att simulera att den är stor. Simulatorn är också en av de produkter som säljs på export.

undefined
Ubåtssimulatorn är framtagen tillsammans med svenska marinen. Personalen på Saab i Motala sköter underhåll med mera och är också med under övningarna.

I vattnet, strax utanför, får vi syn på en Sabertooth som ligger på ytan.

– Ni hade tur, de testar den just. Snart går den säkert under vattenytan, säger Anne-Marie Vösu och vi hinner precis få en bild innan den dyker och försvinner utom synhåll.

En bit längre bort pågår någon form av verksamhet men vi får inte veta vad. Det är tuffa regler om vad vi får fotografera och filma, verksamheten innanför stängslet är säkerhetskänsligt. 

Eva-Lena Jacobsson återkommer till personalen.

– Det är väldigt få som slutar. Jag tror att det handlar om att det är stor omväxling i jobbet. Ena dagen är de inne och reparerar, nästa är de ute på båt och nästa är det något annat.

undefined
Eva-Lena Jacobsson, platschef Saabs affärsområde Underwater Systems i Motala

Att Saab i Motala skulle bli lika stort som det en gång var, med upp emot 500 anställda, tror ingen av dem. Men verksamheten växer på det som i folkmun kallas Torpedverkstan eller CTV.

– Vi utökar verksamheten och har växt ur våra befintliga lokaler. En förut avstängd lokal har renoverats och tagits i bruk igen. Vi kommer även flytta en del arbete som gjorts i Linköping till Motala. Det är moment som passar väldigt bra att göra hos oss istället, eftersom nästa steg för produkten är test- och verifieringsfaser, säger Eva-Lena Jacobsson och tillägger att även personalstyrkan ökar.

– Vi har senaste åren ökat med tio personer och kommer sannolikt växa ytterligare, för att möta den ökande verksamheten. Vi är just nu inne i en rekryteringsfas där vi ska ta in ytterligare två personer.
 

Vandringen går tillbaka genom tunneln och efter lite småprat står vi åter utanför grinden. Vi fick se en liten bit av Motalas kanske hemligaste 186 100 kvadratmeter.

Undervattensfarkoster

Det är stort intresse för autonoma undervattensfarkoster inom försvarsdisciplinerna, inte bara i Sverige utan i stora delar av världen. Det finns många olika tillämpningar, som spaning, söka och hittar minor, kontrollera infrastrukturer med mera. USA är ett av många länder som satsar mycket pengar på undervattensfarkoster. En satsning som Saab hoppas bli en del av enligt Anne-Marie Vösu, affärsenhetschef undervattenssystem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!